💠 تو از هر كس توقع ندارى كه مثل تو عمل كند و مثل تو موضع بگيرد. و اختلاف در عمل را دليل مخالفت‏ها حساب نمى ‏كنى و علامت دشمنى نمى‏ دانى. كه با توجه به وحدت جهت، اختلاف عمل خود مفيد است و رحمت است. 💠 ابوطالب حامى و دوست رسول است، اما يك بار هم پشت سر رسول به نماز نايستاد تا آنجا كه بسيارى از دوست و دشمن، او را كافر حساب كردند و مى‏ كنند. در حالى كه ابوطالب با نمازش پشت سر رسول، جبهه ‏ها را كم كرده بود و با استقلالش دشمن را به عكس‏ العمل‏هاى متفاوت وادار مى‏ كرد و در محذور مى‏ گذاشت. 💠 اين اختلاف عمل با توجه به اختلاف ضرورت‏ها و ضعف‏هاى هر كس، موضع‏ گيرى ‏هاى گوناگون را توجيه مى‏ كند كه چگونه ابوذر و سلمان و مقداد و ... با وضعيت‏هاى گوناگون به هدف خويش روى مى ‏آوردند. و وحدت جهت، به جاى وحدت در عمل نشسته بود. 💠 اين اشتباه است كه ما تمامى دوستانمان را به يك نوع موضع ‏گيرى وادار كنيم. و يك نوع برخورد را پيشنهاد كنيم؛ چون دشمن در برابر يك «جبهه» راحت مى ‏شود و كارش را مى ‏شناسد. به عكس، آنجا كه خود، اختلاف‏ها را با وحدت در جهت تجويز كنيم، او مجبور است، در جبهه‏ هاى گوناگون، عكس ‏العمل‏هاى متفاوتى را ابراز كند و متحير بماند. 💠 اين همه گروه‏هاى چپ و راست با اينكه تمامى كفر يك امت هستند، به خاطر اين است كه اگر افرادى از يك گروه سر خوردند به گروه‏هاى ديگر پيوند بخورند. و تا آخر در آن دايره بچرخند. در صورتى كه اگر يك گروه مى ‏ماندند، در صورت سرخوردگى، افراد به طرف مخالف روى مى‏ آوردند. و يا از ميدان بيرون مى ‏رفتند. 💠 تفاوت افراد در امكانات، شرايط و در ضعف‏ها و قوت‏ها، موضع‏ گيرى‏ هاى مختلف و كارهاى مختلف را پيش مى‏ آورد. و فضيلت عمل و صلاح آن به اين گونه تفسير مى ‏شود. و اختلاف روايات توجيه مى ‏يابد. كارهاى مختلفى كه محور دارند و جهت دارند. از پراكندگى و هرج و مرج مى ‏رهند. اما وحدت عمل، با تعدد جهت، به تزاحم‏ها و درگيرى ‏ها مى‏ انجامد. 📚 انتظار، ص 219 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie