🔷 ملاك انتخاب رسول، نه ثروت اوست، نه قدرت او و نه ايل و تبارش. ملاك، آزادى و آگاهى اوست؛ آزادى از كششها و جاذبه ها و آگاهى به راهها. آزادى از اينكه خود باتلاق و بتى براى ديگران باشد و آگاهى به راهها و باتلاقهايى كه بر سر راه ديگران است.
🔷 در يك كلام، ملاك انتخاب رسول عصمت است و عصمت؛ يعنى همان آگاهى و آزادى. نتيجه اين آگاهى و آزادى عصمت است و معصوم كسى است كه اشتباهى برايش نيست و خلق را در خود نگاه نمى دارد. هم پاك است و هم آگاه؛ آگاه است به تمامى راهها و پاك است از تمامى كششها و جاذبه ها.
🔷 عامل اين عصمت چيست؟ يكى شناخت است و ديگرى ايمان و عشق بارورى كه در او مايه گرفته است. من امروز، حتى فكر اينكه كثافتى را بخورم به خودم راه نمى دهم. در اين مسأله معصوم هستم؛ چون به شناخت رسيده ام، ولى شايد كوچكتر كه بودم كثافتها را هم مى ليسيدم. عصمت نتيجه چنين شناختى است و نتيجه رسيدن به عشقهاى بزرگتر.
🔷 يكى از راههاى شناسايى رسول، همين عصمت اوست. رسول مى فرمايد: «فَقَدْ لَبِثْتُ فِيْكُمْ عُمُرَاً مِنْ قَبْلِهِ»؛ من مدتها با شما بودم. «أَفَلا تَعْقِلُونَ»؛ آيا نمى سنجيد؟ نمى فهميد؟ رسول زندگى خود را براى آدمها مطرح مى كند تا از اين راه او را بشناسند.
🔷 دوّمين روش براى شناسايى رسول، طرح و راهى است كه او نشان داده. اين طرح براى انسانى است كه تنها با نظام توليدى جامعه در رابطه نيست، بلكه با نظام حاكم بر هستى مرتبط است و از محدوده مردمى كه با آنها زندگى مى كند، فراتر است.
🔷 طرح رسول كه پس از گذشت قرنها به دست ما رسيده، از هر طرحى جلوتر است. از عالى ترين طرحهايى كه امروزه در دست داريم، عالى تر است. مى توانيم مقايسه كنيم.
🔷 پس زندگى رسول «عصمت»، طرحى كه دارد «دين»، شيوه و روشى كه در تربيت نسلها به كار برده است «سنّت»، پيامبرانى كه به رسالتهاى بعد از خود خبر داده اند و معجزه او، همه اينها ملاك شناخت رسول هستند.
📚 حرکت، ص 85
🆔 کانال👈
https://eitaa.com/cheshmeyejarie