🔷 ملاك انتخاب رسول، نه ثروت اوست، نه قدرت او و نه ايل و تبارش. ملاك، آزادى و آگاهى اوست؛ آزادى از كشش‏ها و جاذبه ‏ها و آگاهى به راه‏ها. آزادى از اينكه خود باتلاق و بتى براى ديگران باشد و آگاهى به راه‏ها و باتلاق‏هايى كه بر سر راه ديگران است. 🔷 در يك كلام، ملاك انتخاب رسول عصمت است و عصمت؛ يعنى همان آگاهى و آزادى. نتيجه اين آگاهى و آزادى عصمت است و معصوم كسى است‏ كه اشتباهى برايش نيست و خلق را در خود نگاه نمى ‏دارد. هم پاك است و هم آگاه؛ آگاه است به تمامى راه‏ها و پاك است از تمامى كشش‏ها و جاذبه ‏ها. 🔷 عامل اين عصمت چيست؟ يكى شناخت است و ديگرى ايمان و عشق بارورى كه در او مايه گرفته است. من امروز، حتى فكر اينكه كثافتى را بخورم به خودم راه نمى‏ دهم. در اين مسأله معصوم هستم؛ چون به شناخت رسيده ‏ام، ولى شايد كوچك‏تر كه بودم كثافت‏ها را هم مى ‏ليسيدم. عصمت نتيجه چنين شناختى است و نتيجه رسيدن به عشق‏هاى بزرگ‏تر. 🔷 يكى از راه‏هاى شناسايى رسول، همين عصمت اوست. رسول مى‏ فرمايد: «فَقَدْ لَبِثْتُ فِيْكُمْ عُمُرَاً مِنْ قَبْلِهِ»؛ من مدت‏ها با شما بودم. «أَفَلا تَعْقِلُونَ»؛ آيا نمى ‏سنجيد؟ نمى‏ فهميد؟ رسول زندگى خود را براى آدم‏ها مطرح مى ‏كند تا از اين راه او را بشناسند. 🔷 دوّمين روش براى شناسايى رسول، طرح و راهى است كه او نشان داده. اين طرح براى انسانى است كه تنها با نظام توليدى جامعه در رابطه نيست، بلكه با نظام حاكم بر هستى مرتبط است و از محدوده مردمى كه با آنها زندگى مى‏ كند، فراتر است. 🔷 طرح رسول كه پس از گذشت قرن‏ها به دست ما رسيده، از هر طرحى جلوتر است. از عالى ‏ترين طرح‏هايى كه امروزه در دست داريم، عالى‏ تر است. مى ‏توانيم مقايسه كنيم. 🔷 پس زندگى رسول «عصمت»، طرحى كه دارد «دين»، شيوه و روشى كه در تربيت نسل‏ها به كار برده است «سنّت»، پيامبرانى كه به رسالت‏هاى بعد از خود خبر داده ‏اند و معجزه او، همه اينها ملاك شناخت رسول هستند. 📚 حرکت، ص 85 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie