🌺🌺🌺🌺 🔹حافظه دیداری در الفبای فارسی حروفی هستند که از لحاظ آوایی یکسان تلفظ می‌شوند اما از لحاظ شکل متفاوت هستند دو گروه چهار شکلی (هـ - ـهـ - ـه – ح ) و ( ض – ظ – ز – ذ) و یک گروه سه شکلی وجود دارد (ث – س – ص ) و حرف‌های دیگری مثل ( ق – غ )، (ت – ط)، (ع – ا). ❗️کودکانی که در حافظه دیداری دچار مشکل هستند معمولاً پس از شنیدن کلمه‌ای در حین نوشتنِ املای فارسی این حروف را جابه‌جا می‌نویسند.مثلاً خطاهای زیر نمونه‌ای از این نوعند: مهتاب را می‌نویسد محتاب صبح را می‌نویسد صبه ظالم را می‌نویسد ضالم صابون را می‌نویسد سابون حوله را می‌نویسد هوله بشقاب را می‌نویسد بشغاب شکرگزار را می‌نویسد شکرگذار، سطل را می‌نویسد ستل عمو را می‌نویسد امو صبر را می‌نویسد سبر. ✅ اگر کمی در کلمات بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که دانش‌آموز؛ کلمات را درست می‌شنود ولی هنگام نوشتن یکی دیگر از شکل های همان حرف را استفاده می‌کند . بنابر این کلمه از لحاظ آوایی صحیح است اما از لحاظ املای فارسی نادرست می‌باشد. 🔗〰〰〰〰〰〰〰〰🔗 ✨✨چکار کنیم بچه ها کلماتی که ص ض ط ظ ع غ ....... بهتر به خاطر بسپارند و قاطی نکنند که با کدام ح ه یا کدام ص س ث .... بنویسند؟؟! ۱_ این کلمات هر سال در حد کتاب فقط با بچه ها کار شوند. یعنی مثلااگر ده کلمه با صاد در کتابشان هست ,فقط همانها را تأکید داشته باشیم و با کتاب های کمک درسی و لغات خارج از کتاب انها را گیج نکنید. 💥 ۲_ برای تثبیت این لغات تنها به رونویسی اکتفا نکنید و به شیوه های مختلف این کلمات را تکرار کنند. در جمله , با نقاشی برای هر کلمه ,درست کردن کلمه با خمیر بازی , درست کردن کلمه با حبوبات , پوستر درست کردن از کلمه ها و..... تمام این کارها باعث تقویت دید بصری او خواهد شد و بیاد سپاری او را تقویت می کند. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 اشکالات املایی ✅✅✅✅ دقت و توجه ✅✅✅✅✅✅ وقتی دانش آموزی به جزئیات اساسی توجه نمی کند و فقط کل مجموعه را در نظر دارد ، میگوییم از دقت پایینی برخوردار است. زیرا نوشتن یک واژه ، جمله ومتن بدون در نظرگرفتن اجزای سازنده آن که صداها و حروف ( نشانه) و توجه به ویژگی ظاهری هر نشانه میسر نمی گردد. وقتی دانش آموزی در نوشتن برخی از نشانه ها که نقطه دارند اشتباه می کند نقطه کم‌یا زیاد می گذارد، یا در نوشتن‌نشانه هایی که نیازمند دندانه هستند مانند ( س ش ص ض ) اشتباه می کند دندانه کم یا زیاد میگذارد و در نوشتن سر کج و تشدید توجه نمی کند دچار اشتباهات املایی دقت می باشد. به نمونه های زیر توجه کنید شغال شعال داستان داسسسسستان کرد گرد شیشه شپشه ✅💠✅💠✅💠✅ حافظه توالی دیداری 💠✅💠✅✅💠 وقتی دانش آموزی در پشت سر هم نوشتن حروف که بک کلمه را می سازند دچار مشکل میشود و یا در رعایت توالی کلمات در یک‌جمله دچار مشکل میشود می گوییم در حافظه توالی دیداری ضعف دارد. به این نمونه ها توجه کنید. درخت ردخت آرزو آزرو ودر جمله او به مدرسه آمد . به او مدرسه آمد . 💠✅💠✅💠✅💠 حافظه حرکتی 💠💠✅💠✅💠 وقتی دانش آموزی در ذخیره سازی ، یاد آوری و باز سازی الگو ها و با زنحیره های حرکتی دچار مشکل می شود میگوییم در حافظه حرکتی ضعف دارد. زمانی که دانش آموز مطلب با واژهوای را می بیند آن را تصویر سازی می کند یعنی دانش آموز بدنش را برای انجام یک رشته حرکت مداوم و سریع سازماندهی میکند و بک حرکت در حرکت بعدی ادغام میشود و حس لامسه به وسیله ی انگشتان و حس عضلانی عمقی توسط بازو ، آرنج و دست ها کمک می کنند تا فرد برای الگوی حرکتی آماده گردد.وقتی فردی کلمه ای را برای بار دوم می نویسد ، باید اعمال حرکتی آن کلمه رابه خاطر آورد . اگر دانش آموزی در حافظه حرکتی مشکل داشنه باشد نمی تواند اعمال نوشتن رادبه صورت زنجیره ای انجام دهد به طوری که ابتدا صحیح بنشیند، وضعیت کاغذ یا دفتر را درست قرار دهدمداد را به طور صحیح در دست بگیردفعالیت دست ها درست باشد، ساعد مماس با زمین باشد و .... اصولا کسانی که در حافظه حرکتی نشکل دارند کارهایی که نیاز به پیوستگی وپشت سرهم بودن را دارند نمیتوانند انجام بدهند. مثلا : لباس پوشیدن لباس در آوردن بستن بند کفش مسواک زدن اشتباهاتی که دانش آموزان با آن مواجه هستن رعایت نکردن جهت ها در نوشتن‌نشانه ها 💠✅💠✅💠✅💠✅ وارونه نویسی 💠✅💠✅💠✅💠 وقتی دانش آموزی کلمه ای را درست ولی به شکل وارونه می نویسدبه طوری که جهش نوشتن ان از پایین به بالا از بالا به پایین تغییر کرده باشدمی گوییم وارونه نویس شده است تعداددانش آموزانی که وارونه نویس هستن به نسبت سایر مشکلات کمتر است. 💠✅💠✅💠✅💠✅ قرینه نویسی یا آیینه نویسی 💠✅💠✅💠✅💠✅ وقتی دانش آموز کلمه یا واژه را به صورت درست اما به شکل قرینه بنویسد به طوری که جهش نوشتن به جای راست به چپ از چپ