💠نماز جمعۀ تراز اسلام‌انقلابی و انقلاب‌اسلامی ✍مسلم گریوانی 🔹نماز جمعه، یک پایگاه استراتژیک در نظام اسلامی و دارای ظرفیت بی‌نظیری است که اگر از آن به درستی استفاده شود به تنهایی چند برابر دستگاه‌های پرهزینۀ کشور کارایی دارد و از ابداعات اسلام است که چند رسالت اصلی دارد: 🔸 ترویج معارف، اخلاق و معنویت، نه صرف توصیه به تقوا 🔸 بصیرت افزایی و تبیین مسائل روز جهان و ایران (تریبون نظام نه جریان خاص) 🔸 پیام وحدت و امیدبخشی به مردم، نه سخنان تفرقه افکنانه 🔸 تبیین آرمانهای انقلاب و سیاستهای ارائه شده از سوی امام امت 🔸 خیرخواهی:حمایت از عملکردهای صحیح مسئولان نظام و انتقاد دلسوزانه از عملکردهای نادرست و حساس شدن به تبعیضها، فسادها و انحرافها (نه صرفا مجیزگو باشد و نه صرفا عیب‌جو و عیب‌گو) 🔹از این منظر، نماز جمعه یک پیوست فرهنگی برای حاکمیت است که امام جمعه میتواند ضمن حمایت از نظام، به مثابه یک ناصح برای مسئولان ظاهر شود. 🔹لازمه چنین رسالتی، وجود امام جمعه عالم، باتقوا، مردم‌دار و دارای آگاهی‌های لازم سیاسی است. این جایگاه کلیدی در نظام اسلامی، شخصیتهای برجسته‌ای چون حضرات آیات طالقانی، خامنه‌ای، دستغیب و امثال آنان را به خود دیده که براستی امام جمعه ترازِ اسلام انقلابی بودند و مصلی‌های نمازجمعه‌شان هماره محور وحدت، محل کسب معنویت و در شمار شلوغ‌ترین اجتماعات کشور بود. ❇ باید اعتراف کرد مدتهاست که مصلی‌های کشور خلوت است! تکرار مکررات، فقدان بینش کافی نسبت به مصالح جامعه، دوقطبی‌سازی فرهنگی و سیاسی، انتقاد بدون بازگویی محاسن و ارائه راهکار، فقدان حداقل‌های اعتقادی لازم، احساس مالکیت این منصب پس از سالیان دراز تصدی آن، کهولت سن و بعضاً سخنران بی‌ربط ناشی از آن، یک روز سر کار بودن یا همان امامِ جمعه بودن (نه امامِ هفته)! و... علل و ریشه‌هایی هستند که بعضاً اتفاق افتاده و نیاز به تجدیدنظر و اصلاح دارند. 🔹بنظر میرسد شورای سیاستگذاری فعلی ائمه جمعه کشور، بخوبی این مشکلات را دریافته و سیاست تغییر ائمه جمعه کهنسال و کم‌توان را در پیش گرفته، این حرکت قابل تحسین است؛ و جا دارد انتقاد کنیم از کسانی که قبلا از عملکرد ائمه جمعه انتقاد داشتند ولی اکنون در برابر این سیاست نظام، ساکتند! ♦️ضمن استقبال از راهبرد تحویل‌گرایی این شورا، چند پیشنهاد داریم: 1⃣ تغییر حُسن است، اما نیکوتر از آن تغییر هدفمندست. تغییر باید با برنامه و محوریت بیانیه گام دوم باشد، گزینش و آموزش ائمه جمعه نیز مبتنی بر محورهای هفتگانه بیانیه صورت گیرد. 2⃣ امروزه بسیاری از فضلای حوزه حاضر به پذیرش این منصب نیستند و آنرا دون شأن خود میدانند! پس استراتژی این شورا باید تقویت جایگاه امامت جمعه باشد نه صرف تغییر امام جمعه. یک مثال: وقتی آقای قالیباف رئیس پلیس وقت بود، سیاستش را تبدیل چهره‌ی نظامی و خشن پلیس به سیمای پلیس مهربان قرار داد، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز باید راهبردش تقویت جایگاه امامت جمعه در نظر حوزه، و ارائه سیمایی جذاب از آن در نظر مردم باشد. 3⃣ ائمه جمعه سابق نباید منزوی و از گردونه حرکت انقلابی حذف شوند بلکه احترام آنها حفظ و از ظرفیت ایشان برای «شبکه ارتباطی نظام و مردم» استفاده گردد. 4⃣ نقش کلیدی امام جمعه در نظام ولایی، ایجاد پیوند میان امام و امت است. باید نظریه نظام انقلابی را اولا خوب «بفهمد» و ثانیا برای دیگران «روشنگری» کند که در این صورت، در بسیاری از امور نیازی به ورود غلیظِ رهبری نیست. 5⃣ نظام اسلامی، بر باورها و ارزشهای اسلامی مردم استوار است، اگر باورها سست گردد، نظام بر ابدان سست عنصر متکی خواهد شد نه افکار. بنابراین وجهه همت، ائمه جمعه بایست تقویت افکار و اخلاق دینی باشد که تنها تضمین‌گرِ بقای نظام و انقلاب است. 6⃣ در شرایط حاضر که اعتبار نظام و دولت کاهش یافته، در کنار خصلتِ علم و تقوا، بیشترین نیاز به امام جمعه‌ای است با روحیات جهادی، مردمی، انقلابی، ساده زیست، امیدبخش، جوان‌گرا و حاضر در میان مردم برای شنیدن رنجهای آنهاست. 7⃣ برای جایگاه امامت جمعه، پایتخت‌های فرهنگی و موضوعی انتخاب کنید، هر یک از کلان شهرهای کشور را متولی حل یک مساله فرهنگی متناسب با آن استان کنید؛ به عنوان نمونه عرض می کنم و در مثال مناقشه نیست، امامت جمعه تهران را مامور به حل مساله طلاق و موضوعات خانوادگی کنید، استان خراسان رضوی را مامور به حل مساله حاشیه نشینی و فقر کنید، استانی دیگر را مامور به روابط اجتماعی و همینطور. به امید استقرار نماز جمعه‌ای پرجمعیت، پرصلابت، تأثیرگذار، وحدت آفرین و حامی اسلام، نظام و مردم در ایران اسلامی عزیز. @dph110 @daghdagheha