کتاب یارَش، تلاش برای ایستادگی در برابر تهرانزدگی
خانم رقیه فاضل، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تعلیموتربیت
💠بخشی از متن
🔸یکی از دغدغههای جدی در تعلیموتربیت، امیدآفرینی است؛ یعنی امید و ایمان به این قضیه که من میتوانم کاری انجام بدهم. امید به این قضیه که آیا این ایران جایی برای زندگی کردن است یا نه؟ یا باید هر چه زودتر کاری بکنم و اگر میتوانم بار و بندیلم را ببندم و بروم جای دیگری! یا این حرف که همهجا را فساد گرفته و ما هر کار هم بکنیم صدایمان به جایی نمیرسد؛ چیزهایی که ما مخصوصاً در دوره دوم دبیرستان ممکن است خیلی زیاد از زبان دانشآموزانمان بشنویم. یارَش جواب اینها را مستقیم نمیدهد اما به سوژههایی پرداخته است که ناظر به مسئله توسعه منطقهای است. در مورد چهرهها و مسئلههایی سخن گفته که تهرانی نیستند و این خودش یک ایستادگی در برابر حجم شدید تهرانزدگی است که مدام در رسانهها و در دروس آموزشوپرورش ما پمپاژ میشود و یک شوقی نسبت به عدالت، امیدی نسبت به پیشرفت را ایجاد میکند که به نظرم خیلی اهمیت دارد.
🔸یکی از خوبیهای این کتاب چندساحتی بودن آن است که برای یک معلم خیلی غنیمت است. آدمهایی که در این کتاب به آنها پرداخته شده، بسیار متنوع هستند. عرصهها و ساحتهای مختلفی هم دارد؛ ورزش و فرهنگ، فضای علم و تکنولوژی و عرصههای پزشکی را دارد. ما اگر میخواهیم یک یادگیری چند ساحتی را رقم بزنیم حقیقتاً انتزاعی حرفزدن نمیتواند به ما کمک زیادی بکند. مثلاً در خاطرات خانم مهرافزا، میتوان به عنوان یک معلم زیست روی مسئله ناباروری و کارهای سلولی صحبت کرد، میتوان به حجاب و چالش ایشان در تحصیل دانشگاهی در دوران پهلوی اشاره کرد و به تاریخ پهلوی گریزی زد و حتی میتوان حرف را به مهاجرت معکوس از تهران به گیلان کشاند. یعنی با نشان دادن یک انسان واقعی که زندگی و خاطرات و عملکرد مشخصی دارد، امکان طرح مفاهیمی را که به سختی میتوان بینشان ارتباطی برقرار کرد، پیدا میکنیم. یعنی بدون اینکه دانشآموز احساس کند که چرا معلم دارد در مورد فلان چیز صحبت میکند، میتوان از یک مفهوم به یک مفهوم دیگری حرکت کرد.
#دانشمند18
#کتابخانه_پیشرفت
#روایت_پیشرفت
#درسنامه_یارش #روایت_گیلان
🌐 خرید اینترنتی مجله:
ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند