بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 منبر هفتم نوع دیگری از آیات قرآن کریم که موجب شناخت ماهیت دعاء می شود، آیاتی است که به دعاء کردن فرمان داده است، دو نمونه از این آیات را مورد تحلیل قرار می دهیم. قبل از استناد به این نوع آیات، لازم است، درباره جایگاه دعاء، به عنوان‌ وسیله پیوند میان انسان و خداوند مقدمه ای تقدیم داریم، تا اندکی از سر نهفته در مامور بودن انسان به دعا منکشف گردد. میان انسان و خالق او پیوند و ارتباط راز آلودی! وجود دارد و این پیوند از جانب خداوند به سوی بندگان یا از سمت بندگان به سوی خداست، همانگونه که میان ما مشهور شده است: اگر می خواهی خدا با تو سخن گوید، قرآن بخوان و چنانکه بخواهی تو با خداوند سخن کنی ، دعاء بخوان! در آیه ۵۱ سوره شوری، شیوه سخن گفتن با خدا اینگونه بیان شده است: بشر را نسزد که خدایش با او سخن کند الا به سه طریق وحی، یا وراء حجاب و یا از طریق فرستادن رسول. اما با توجه به سیاق آیات قرآن کریم، سخن گفتن بشر با خداوند را محدودیتی نیست گویا هرچه از دل تنگش برآید مقبول است! از این رو، گویا دعاء، نه تنها راه ارتباطی بشر با خداست، بلکه مسیر رشد یافتگی اوست، رشد انسان محصول تجربه خداخوانی اوست.چنانکه تحلیل آن در آیه ۱۸۳ سوره بقره گذشت. و همین شاید، راز تاکید بر اقامه نماز در منابع اسلامی باشد، زیرا صلاه(نماز) در لغت به معنای دعاءست. دعایی که از انسان صورت می گیرد یا به بالا می رود و موجب ریزش انوار حق می شود یا انسان با دعاء بالا می رود و شایسته فیض حق می شود،! به هر روی حیات طیبه و ارتباط انسان با خدا در گرو دعاء است. این ارتباط عنصر کانونی در معنا یابی انسان و راه تکامل اوست ، چنانکه دعاء در زندگی انسان حذف شود، زندگی انسان منقطع و بی معنا می شود. این گزیده ای از سر فرمان خداوند رحمان و رحیم به دعاء کردن انسان‌ است.! در گفتار بعد، به شرح و تحلیل آیه ۵۵ سوره اعراف می پردازیم که خداوند فرمود: ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ التماس دعاء ✍ حجت الاسلام دکتر علیرضا قبادی _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan