سیاست، فوتبال، تبلیغات؛ برنده نهایی کدام است؟
کمتر از دو هفته دیگر پرسپولیس تهران در استادیوم آزادی میزبان تیم «النصر» عربستان و ستاره پرتغالیاش، کریستین رونالدوی افسانهای خواهد بود. فارغ از نتیجهای که در پایان مصاف دو تیم مطرح غرب آسیا در مستطیل سبز به دست میآید، نخستین امتیاز این بازی به نام دیپلماسی موفق منطقهای ثبت خواهد شد؛ زیرا نه تنها طلسم هفت ساله بازی تیمهای فوتبال دو کشور در ورزشگاههای ایران و عربستان میشکند، بلکه تسری مواهب یک توافق از آوردگاه سیاست به میدان ورزش نشان میدهد پیمان تازه میان دو قدرت منطقهای، برخلاف ادعاها، «تشریفاتی» و «تزئینی» نبود.
عهدوپیمانی که یک روز در آغاز به کار سفارت خانهها و کنسولگریها اثرات خود را نشان میدهد و روز دیگر در سفر بالاترین سطوح وزارت خارجه دو کشور. حال «زمین بازی» لیگ قهرمانان آسیا، به نشانهای نمادین از تغییر «زمین بازی» سیاست و روابط بین ایران و عربستان سعودی بدل شده است.
بر همین اساس برای نخستینبار رقابتهای فوتبالی پیشرو در غرب آسیا، نگاه و تمرکز توامان محافل سیاسی و ورزشی را به خود جلب کرد؛ زیرا از یک سو مستطیل سبز، نقطه تلاقی سیاست، فوتبال و البته تبلیغات برای سعودیهاست و از سوی دیگر نمایش برد دیپلماتیک و مانور عینی و ملموس تغییر روابط ایران و عربستان.
حال تحلیلگرانی که تحولات منطقه را دنبال میکنند، در دل مناسباتِی احیاشده، نشانههای نظمی تازه میبینند که در آن دو کشور نه در روند رو به رشد «عادیسازی» روابطشان بلکه در شُرُف «اسکلتبندی» جدید برای خاورمیانهای هستند که دیگر نمیخواهد زمین یک «بازی بزرگ» برای قدرتهای خارج منطقه باشد. خاورمیانهای که در تلاش است با عبور از بحرانهای نظامی، درگیریهای نیابتی و آتشبسهای شکننده، پایهها و پیوندهایی بیافریند که منطقه را از «رقابتهای ژئوپلیتیک» بهسوی همکاری های «ژئو اکونومیک» پایدار، هدایت کند
#لبیک_یا_خامنهای
#مرگ_بر_آمریکا
#جانم_فدای_ایران
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan