بنده تردید ندارم که هر طلبه موفّق، امکان تأثیرگذاری بسیار بالایی در حوزه دارد✨ و حتّی مهم‌ترین و ارزشمندترین جایی که باید تأثیر بگذارد، ابتدا خود حوزه است که باید برای این تأثیرگذاری، برنامه‌ریزی نماید.✅ وقتی این تأثیرات و نوگرایی‌های طلّاب جوان، هماهنگ با ارزش‌های با ثبات و پایدار حوزه شد، موجب تحوّل خواهد گردید.. نمونه کوچک این نگاه، در سنّت‌های تحصیلی و فرهنگ قدیم حوزه هم بوده است.. وقتی طلبه‌ها درس‌هایی را که آموخته بودند، به دیگر طلبه‌ها درس می‌دادند، همیشه برای تسلّط بیشتر خود به مباحث نبوده! بلکه بسیاری از اوقات از باب احساس و دلسوزی و تعهّد نسبت به دیگر طلبه‌ها این کار را انجام می‌دادند.🌱 مسلّماً باید طلبه‌ها اوّلین و مقدّس‌ترین محیطی را که برای ایفای نقش به عنوان مخاطب خود انتخاب می‌کنند، خود حوزه باشد و از خدمت کردن به حوزه به هر نحوی که می‌توانند، شروع کنند.‌ طلبه‌های موفّق، حتّی می‌توانند در مورد ساختارهای حوزه فکر کنند و پیشنهادهای بسیار خوبی به مراکز تصمیم‌گیری حوزه ارائه دهند. طلّاب می‌توانند حلقه‌هایی را به عنوان اتاق فکر به صورت خودجوش ایجاد کرده و کاستی‌ها و بایسته‌های حوزه را بررسی نموده و نتایج مطالعات خود را به مراکز تصمیم‌گیری و مدیریّت حوزه بدهند و بدین صورت، در امور اساسی هم تأثیرگذار باشند.👌🏼✨ -استاد‌‌پناهیان @dar_talab_noor