١٢
#دعاي_مكارم_الاخلاق
ادامه شرح فراز "وفر بلطفك نيتي"
اگر نیت وافر نباشد چه مشکلي پيش مي آيد؟
اگر یک مقدار انگیزه خدایی داشته باشيم کمکی که خدا به بنده اش می کند، به اندازه نیت او و همان مقدار است. هر چقدر نیت بنده کامل تر، امداد خدا به او بیشتر.
دلیلی که عرفا بر مدعای خود می آورند قرآن سوره نساء آیه ٣٥ است : إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا اگر هر کدام از زوجین بخواهند بين آنها اصلاح شود حتما خدای سبحان توفیق بر اصلاح می دهد. توفیقي كه خدا می دهد اينست كه او را بر كار خير ياري مي كند .
اراده، نیتی است که هر كسي باید داشته باشد و چون همه مايل به دريافت كمك خدا هستيم بايد بدانيم لطف خدا به كسي مي رسد که اراده ازدیاد توفیق و اتمام نیت را كرده باشد پس باید از خدا درخواست کنيم وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي و از طرفي خدا به قدر نیت کمک می کند و چون خدا می خواهد کمک کند پس نیت را زیاد کنيم و چون می خواهيم خدا زیاد کمک کند پس باید نیت را هم کامل کنيم.
این که می گوییم خدا به شما توفیق دهد یعنی خدا توفیق نیت صحیح به شما بدهد، انگیزه نیت صحیح بدهد تا بعد توفیق، عمل صحیح هم به شما داده شود.
وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي
اولا توفیق باب تفعیل به معنی تدریج است. یعنی خدایا این گونه نباشد که امروز فتیله نیت من زیاد و انگیزه ام قوی باشد ولی روزهاي آينده اين فتيله پایین بيايد.
خير به تدریج و همیشه این وفور ِنیت، صورت بگیرد
مثلا نزدیک ماه رمضان نیت های حسابی مي كنم ولی بعد از ماه رمضان فراموش كنم .
توجه ديگري كه بايد داشته باشيم اينست كه بدانيم اگر اهل وفور در نیت شديم یعنی خدا نیت کاملی نصیب ما کرده و بلطفک بوده نه بعملی. با لطف خدا این قضیه صورت گرفته و ما کاری نکرديم و استحقاقش را نداشتيم، محبت حضرت حق اقتضای این توفیر نیت را بر ما عطا كرده است .
و نكته بعدي اينكه اگر خواستار معامله حليمانه خدای سبحان با خود هستيم ، باید اهل وفور در نیت باشيم . حلمک معترض لمن ناواک.
و مسئله مهم ديگر اينكه ما برای اتمام و اکمال و ازدیاد نیت دیگران دعا نمی کنیم. فرض این است که همه مردم نیتشان درست است بجز ما. چون نیت امر قلبی است مگر ما می دانيم در قلب و نيت دیگری چه میگذرد؟ انگیزه در دل افراد است و انگیزه در ظاهر نیست.
اَللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي نه نیاتنا.
ولی حرف اخر: با توجه به دعای بعد از زیارت آل یاسین، نیت آدم بدون ارتباط دائم با معصومين به وفور نمی رسد.
وفور نیت ، پیامد سلام هاست.چهل سلام در آل يس دادیم، خاصیت سلام این است که گوشه گوشه افکار ما نورانی شود.نمی شود بي دليل بگوییم نیت من نسبت به فلان مساله خیر است.چقدر ولایتی هستيم؟ چقدر ارتباط با معصوم داريم؟
به اندازه ای که ارتباط با معصوم داريم به همان اندازه نیت ما نورانی می شود و به اندازه ای که ارتباط نداريم نیت نورانی هم به سراغ ما نمي آيد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٧/٢١
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٦
https://chat.whatsapp.com/Gp28rYFznZIJ3yETSr66H6
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK