#حدیث_روز
💠 *مؤلفههای اخلاقی معلم شایسته*
🔆 *«هُوَ الَّذِی بَعَث فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُم یَتْلُو عَلَیْهِم آیَاتِه وَیُزَکیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَاب وَاَلْحِکْمَة وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَال مُبِین»*
🔆 «اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگی شرک و تفرقه پاک سازد) و کتاب آسمانی و حکمت به آنان بیاموزد و همانا پیش از این در انحراف وگمراهی آشکار بودند.»
📗 سوره جمعه، آیه 2
✍🏼 شهید مطهری در مورد معلم میگوید: *«معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را بهسوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتشگیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش، از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتشگیره از خارج میآورید و آنقدر آتش زیر این چوبها و هیزمها قرار میدهید که چوبها کمکم مشتعل شوند.»*
📔 شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 22، ص 525
🔷🔹 از دیرباز تأثیر اخلاق معلم بر دانشآموزان مورد توجه محققان و پژوهشگران حیطۀ آموزش و پرورش بوده است همچنان که آیت الله صفایی حائری می فرماید:«انسانِ خانه را پدر میتواند تربیت کند و انسان جامعه را استاد.» در بحث شایستگیهای اخلاقی معلم در زمینههای مختلف بحثهای متنوعی وجود دارد.
🔹 برای مثال در سند تحول بنیادین، یکی از مفاهیم کلیدی همین مفهوم شایستگی است و رسیدن به حیات طیبه را مستلزم کسب شایستگیهای پایه دانستهاند. شایستگی، موضوع بسیار کهن و پرسابقه در تمامی مکاتب است و درقرآن کریم و کلام معصومین و آثار یونان باستان، نمونههای آن به وفور یافت میشود. حال ما به ترتیب به مؤلفههای معلم شایسته میپردازیم.
📚 «حوزه.نت»
🌐
emamraoof.com