#شرح_دعای_یستشیر ۲۴
🔆 *«اَمَتَّ وَ اَحْييتَ»*
🔆 *«خدایا تو میمیرانی و تو زنده میکنی.»*
🔷 نکتۀ بسیار جالبی است؛ قانوناً باید ابتدا بحث حیات باشد، سپس به مرگ اشاره کند؛ اما اول مرگ است بعد حیات چنانچه در سورۀ مبارکه تبارک هم همین امر را ملاحظه میکنیم:
🔆 *«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»*
🔆 *«خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است.»*
📗 سوره ملک ، آیه ۲
⁉️ علت چیست؟
🔷🔹 در یک پاسخ میگوییم:
🔹 خدای سبحان قبل از اینکه این زندگی ظاهری را به ما بدهد، یک زندگی ملکوتی و باطنی برای ما قرار داد که نام آن موت به معنی تسلیم محض بوده است.
ابتدا ما را تسلیم خود میکند، سپس زندگی ظاهری به ما میبخشد، در ان صورت عبودیت در پیشانی ما ثبت شده است؛ چون وارد نشئۀ ملکوتی و باطنی و عبودیت محض شدهایم و با این پیشینه قوی حیات ظاهری هم نصیبمان شده است.
🔷🔹 و در پاسخی دیگر:
🔹 به خدای سبحان عرض میکنیم: خدایا! ممیت و محیی تو هستی، اماتۀ تو اماتۀ نفسانیات است و احیاء تو حیات طیبهای است که به من اعطا میکنی.
✨ *تو بمیر ای خواجه قبل از مردنت
تا نبینی سختی جان کندنت*
⬅️ طبق این معنای دوم «وَ اَمَتَّ» یعنی هوای نفس مرا از قدیم میراندی. «وَاَحْييتَ» یعنی به من یک حیات طیب دادی که بعد از مردنِ هوای نفس، زندگی پاکی داشته باشم که شیطنتی در آن راه نداشته باشد.
✅ در کنار سفرۀ دعا، انسان خودش را میشناسد. از خدای سبحان میخواهیم ما را به اصل خویش برگرداند؛ زیرا در وضعیت کنونی
هوای نفس بروز کرده است و حیات طیب خود را تخریب کردهایم.
✅ *گویا خداوند در این عبارات به ما متذکر میشود که میتوانی به اصل خود رجوع کنی و این قابلیت تغییر در تو وجود دارد.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
|
بله |
ایتا |
تلگرام