💠 اصولاً ارکان و احکام دین، دارای شرایطی است که رعایت آنها، سبب صحت آنها می‌شود. حج نیز چنین است. 🍃 انسان، برای صحیح بودن حج‌اش باید شرایط آن را رعایت کند، ولی نسبت به روح آن، یعنی معرفت امام، همواره باید ملتزم بود. 📕 بحارالانوار، ج ٢٧، ص ٢٠٢ ❇️ بنابراین، *حج بدون «ولایت »، طواف بدون «امامت »، حضور در عرفات بدون «معرفت »، قربانی در منی بدون فداکاری در راه «ولی زمان »، رمی جمره بدون دور کردن صفات رذیله‌ی مخالف با راه «امام زمان »، سعی بین صفا و مروه، بدون سعی در صراط صفا و مروت و بی‌کوشش در شناخت بهتر و اطاعت امام، بی‌حاصل است و سودی ندارد.* 🔸 ساده‌ترین عمل در حرم امن الهی، نظر به کعبه است، که ثواب نیز دارد، (النظر الی الکعبة العبادة) 📕 وسائل الشیعة، ج ٩، ص ٣٦٤ 🔹 لکن بر اساس این که کلمه‌ی توحید، به شرط ولایت، حصن امن و دژ نجات است، 📕 بحارالانوار، ج ٣، ص ٧ ✨ *نگاه هماهنگ با ولایت و عارفانه به کعبه نیز مایه‌ی بخشش گناه و پایه‌ی نیل به مقامات است.* 🍀 امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: 🔆 «من نظر الی الکعبة بمعرفة فعرف من حقنا و حرمتنا مثل الذی عرف من حقها و حرمتها غفرالله ذنوبه و کفاه هم الدنیا والآخرة» 🔆 *«هر کس با معرفت و شناخت به کعبه بنگرد و حق و حرمت ما را مثل همان که از حق و حرمت کعبه می‌شناسد، بشناسد، خداوند، گناهان‌اش را می‌آمرزد و او را از اندوه دنیا و آخرت کفایت می‌کند.»* 📕 وسائل الشیعة، ج ٩، ص ٣٦٤ 📌 ادامه دارد ... 📚 حوزه نت 🌐 emamraoof.com