👌نقدی  بر سخنان آقای دکتر محقق داماد 🔴در تاریخ 24 دیماه 1397 جلسه ای در دانشگاه امام صادق علیه السلام در مورد روایات طبی تشکیل شد. یکی از سخنرانان این جلسه جناب آقای دکتر مصطفی محقق داماد بودند. ایشان ضمن تاکید بر این مطلب که عالمان شیعه در طول قرون مختلف در فقه و احکام شریعت دقت های بسیار خوب اجتهادی در روایات نموده اند، این انتقاد را مطرح کردند که این تلاش در سایر روایات مثل روایات تاریخ و تفسیر و ... صورت نگرفته است. این مطلب به نظر مطالبه درستی است که انشالله علمای بزرگوار ما در سایر روایات نیز ورود اجتهادی کنند که از آن جمله می توان به روایات طبی اشاره کرد. 👌اما مطالب مورد نقد سخنان ایشان:👇 🔹1. ایشان برای رد روایات طبی به یک روایت ساختگی استناد نمودند که مایه شگفتی و تاسف است. ایشان از قول پیامبر نقل کردند که "انتم اعرف بامور دنیاکم منی" یعنی "شما در امور دنیا از من آگاه ترید" 👈اگر این روایت را بپذیریم پس باید احکام فقهی در زمینه خرید و فروش، بانک، ازدواج و طلاق و بسیاری از احکام فقهی دیگر و آیات و روایات مربوطه را  که موضوع آنها اداره امور دنیوی مردم است کنار بگذاریم. در حالی که این روایت از جمله روایت ساختگی است که با هدف تضعیف شخصیت و سخن پیامبر اکرم با مقاصد سیاسی جعل شده است. نتیجه این گونه روایات ایجاد این تفکر است که اگر پیامبر اکرم در طول عمر شریف خود بارها مساله جانشینی خود را به روش های مختلف و از جمله غدیر خم برای مردم روشن کردند و عده ای در سقیفه بر خلاف فرمایش پیامبر کار دیگری کردند اشکالی ندارد و مردم در امور دنیا از پیامبر آگاه ترند! ⭕️اما متن این روایت در کتب معتبر اهل سنت مثل صحیح مسلم این طور آمده است: 🔸پیامبر در مدینه از کنار نخلستانی عبور می کرد و عده ای مشغول گرده افشانی نخل ها بودند. به آنها گفت اگر این کا را نکنید خرما بهتر می شود. آنها هم گرده افشانی نکردند و محصول خراب شد. در بازدید بعدی که پیامبر دید چه اتفاقی افتاده به آن ها گفت: شما به امور دنیای خود از من آگاه ترید. 🔻پیامبر پس از هجرت به مدینه بیش از پنجاه سال داشته و تمام عمر را در منطقه دارای نخل و نخلستان گذرانده است. اگر او یک فرد عادی هم بود مساله گرده افشانی نخل را می دانست. آیا این روایت ساختگی خلاف عقل و خلاف قرآن نیست؟ اگر مردم در این امور آگاهتر از پیامبرند، چرا پیامبر در این مساله دخالت کرد؟ آیا قرآن پیامبر را الگو و اسوه معرفی نکرده است؟ قرآن در سوره نجم راجع به پیامبر می گوید: " و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی" پیامبر از سر هوای نفس چیزی نمی گوید و هرچه می گوید وحی است. 🔹2. استاد محقق داماد در مورد ائمه طاهرین نیز  گفته اند اگر مطلبی از امام معصوم در موضوع سلامت به ما رسیده است، "تجارب شخصی امام" بوده است و در نتیجه برای دیگران قابل استفاده نیست. 🔻اگر این طور باشد شاگردان ائمه باید مرتبا از امام سوال می کردند که آیا این مطلب تجربه شخصی شماست یا برای ما هم قابل استفاده است؟! اما نه شگردان ائمه نه محدثان شیعه هیچگاه نگفته اند که سخنان امام در حوزه سلامت تجربیات شخصی امام است! اگر سخن شما درست باشد چرا باید امام معصوم تجربه شخصی خود را برای مخاطبانی که او را حجت خدا و عالم ترین فرد می دانند، بیان کند و ایشان را دچار سوء تفاهم نماید؟! 🔹3. استاد محقق داماد بیان کرده اند که برای درمان، ائمه از طبیبان استفاده کرده اند. خوب است یک روایت معتبر و یک نقل تاریخی مستند ارائه کنند. در مواجهه ائمه با طبیبان هم عصرشان غالبا مناظراتی صورت گرفته که طبیبان به عجز علمی خود در برابر امامان معصوم اعتراف نموده اند مانند مناظره امام صادق علیه السلام با طبیب هندی. 🔻همچنین در ادامه سخن  قیاس مع الفارقی کردند و بیان کردند که علمای بزرگ شیعه نیز برای درمان به طبیب مراجعه می کردند. بله درست است اما آیا علم عالم شیعی با علم امام مساوی است؟ آیا علم حصولی عالمان با علم حضووری امام از یک جنس و قابل مقایسه است؟ 🔻به سخنان جناب استاد محقق نقدهای متعدد دیگری نیز وارد است که در این نوشته کوتاه به همین مقدار مختصر بسنده می کنیم. 📝دکتر سید سعید اسماعیلی متخصص طب سنتی (ارسالی از طرف استاد فصیحی دستجردی) 💠درمانخانه اسلامی💠 💠 @Darmaneslami ☝️سنگر۳۸ هزار نفری جنگ تغذیه☝️