ادامه از بالا☝️☝️ 2⃣ چالش راهبردی؛ ضعف جایگاه تاریخ در نهادهای کشور علی رغم اهمیت اساسی تاریخ در هدایت و بصیرت جامعه، هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی تاریخ فاصله بسیاری وجود دارد. تضعیف نقل سنت‌ها و خاطرات شفاهی در دوران مدرنیته، شیوه آموزش ناکارآمد تاریخ در مدارس، منفعت گرایی انسان قرن بیستمی و غیر مفید انگاشتن تاریخ، کم توجهی به فعالیت های بیگانگان در حوزه تاریخ ایران و ضعف در ارائه جذاب تاریخ، همگی موجب تضعیف جایگاه تاریخ در کشور شده‌اند. 🔻همچنین کم اهمیتی مسئولین، نخبگان و مردم به تاریخ و تاریخ انقلاب، این حوزه را به حیات خلوت جریانات خاصی تبدیل کرده و زمینه شکل گیری گره‌های تاریخی نادرست را مهیا می‌سازد. در ایران مراکز مختلفی بصورت مستقیم با حوزه تاریخ سروکار دارند. 🔹 گروههای تاریخ یا مدرسی انقلاب اسلامی در دانشگاهها و پژوهشگاههای ذیل وزارت علوم، دروس تاریخ و معلمان تاریخ ذیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت گردشگری، وزارت ارشاد، سازمان موزه ها، مراکز اسناد ملی و صدا وسیما، مراکز تدوین کتب علوم انسانی مانند انتشارات سمت، موسسات منتسب به شخصیت‌های انقلاب مانند موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، مراکز تاریخنگاری مانند موسسه مطالعات سیاسی معاصر یا مرکز اسناد انقلاب اسلامی مهم ترین مراکز مرتبط با تاریخ هستند. 🔅 مروری بر فعالیتهای متنوع نهادهای فوق نشان میدهد که اولا برنامه و طرح جامعی برای پژوهش های تاریخی وجود ندارد ثانیا اسناد تاریخی بصورت پراکنده و با معضل «ارث پدر پنداری» همراه بوده و از دسترس پژوهشگران دور هستند همچنین در مواردی مانند اسناد لانه جاسوسی، توجه ویژه ای به اسناد نمی شود ثالثا پژوهش‌های این موسسات نسبت کمی با مسائل روز و نیازهای انقلاب اسلامی بویژه در حوزه تاریخ دارد. 💠 در زمانه‌ای که دهها مرکز علمی در آمریکا، انگلیس، کانادا، عربستان و روسیه درباره تاریخ ایران مطالعه میکنند، مراکز تاریخنگاری ما حتی از تبیین صحنه وضعیت موجود نیز عاجزند و غالبا در انبوهی از مشکلات مالی و مدیریتی غرق شده و از تامین نیازهای کشور ناتوان بوده اند. توجه به اینکه مراکز اَسنادی و تاریخنگاری، عقبه علمی آموزش و روایت تاریخ هستند، طبیعتا ضعف این مراکز به ضعف در آموزش و روایت‌گری کشیده و فضا را برای تاخت و تاز سربازان رسانه‌های دشمن مهیا می‌کند. 3⃣ چالش آموزش؛ سردرگمی آموزش و پرورش علی رغم گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، آموزش و پروش نتوانسته است تکلیف خود را با چالش‌های نظری و راهبردی حوزه تاریخ حل کند. شیوه روایت تاریخ ایران باستان، تاریخ اسلام و تاریخ غرب از پراشکال‌ترین بخش‌های کتب درسی هستند که در کنار عدم آموزش معلمان و ضعف یا عناد برخی از ایشان با روایت درست از تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، زمینه ساز انحرافات آشکاری در روند آموزش تاریخ شده است بطوری که بر اساس مطالعات میدانی، بسیاری از دانش آموزان در دروس تاریخ با مفاهیم باستان گرایانه خو گرفته و سوگیری‌های شناختی خاصی نسبت به اسلام و روحانیت پیدا می‌کنند. در این میان از نقش برخی مراکز کنکوری یا ناشران کتابهای کمک آموزشی و سایتهای کمک پژوهشی نیز نباید غافل بود. 4⃣ چالش رسانه‌ای؛ انفعال در جنگ رسانه‌ای روایت تاریخ در رسانه‌های جمعی علاوه بر گسترش کَژی‌های متاثر فقدان پژوهش‌های مفید، دچار آفت‌های دیگری از قبیل رویکرد حزبی و سیاسی نسبت به تاریخ، حضور شوم ارتش‌های سایبری دشمن و انتشار مطالب بدون اسناد و منابع شده است. در حوزه رسانه‌های مکتوب مانند نشریات عمومی و ژورنال، تقریبا هیچ نشریه‌ای متعهد به روایت درست از تاریخ انقلاب نیست. نشریاتی مانند آگاهی نو، سیاستنامه، نسیم بیداری، اندیشه پویا و مهرنامه همگی نگاهی حزبی و پروژه ای به تاریخ داشته و در آنها از مبارزات مستضعفین علیه مستکبرین و از نقش اصلاحی امام خمینی(ره) در تاریخ بشریت، مطلبی یافت نمیشود. 🔻 در فضای تولیدات تلویزیونی و مستندسازی، روایت تاریخ کمی مساعدتر بوده و بطور خاص در حوزه مستندسازی، دست برتر از آنِ جبهه انقلاب است هر چند تولیدات این جبهه دچار ضعف در انتشار هستند.