...ادامه
♦️تبارشناسی جریانهای لیبی
گروه نخست طرفداران رژیم دموکراتیک در لیبی که براساس گزارشهای منتشر شده این گروهها در اقلیت به سر میبرند.
گروه دوم، طرفداران نظام پادشاهی در لیبی هستند، نظامی که در سال 1969، به دست معمر قذافی سرنگون شد.
گروه سوم، اسلامگراها که خواهان ایجاد حکومتی اسلامی در لیبی میباشند.
گروه چهارم، افرادی از حکومت معمر قذافی هستند که با فرصتطلبی خود را به انقلابیون نزدیک کردهاند. این در حالی است که بسیاری از سلطنتطلبان نیز به اسلامگراها تمایل دارند.
اما گروه سوم، اسلامگراهایی هستند که با نگرشهای گوناگون در شورای انتقالی فعالیت دارند. برخی از آنان وابسته به اخوانالمسلمین برخی دیگر وابسته به تفکرات تند سلفیها و برخی دیگر، مسلمانان میانهروی هستند که با انگیزههای مذهبی در پی جایگزین کردن قوانین اسلامی در ساختار حکومتی لیبی میباشند. افرادی همچون عبدالحکیم بلحاج و صلابی که گفته میشود، مورد حمایت قطر بوده و یا سامی سعدی و چندین شخصیت انقلابی دیگر از جمله افرادی هستند که با حضور طرفداران غرب در شورای انتقالی موافقت چندانی ندارند و خواستار حذف لیبرالها و قدرتمند شدن اسلامگراها در لیبی هستند.
شیخ «صادق الغریانی» مفتی تبعیدی لیبی که طرفداران بسیاری در این کشور دارد و مدتها پیش به انگلستان مهاجرت کرده بود و اکنون به لیبی بازگشته داعیه برقراری حکومت اسلامی را در لیبی دارد.«عبدالله ناکر» انقلابی دیگری که میانهروست و طرفداران زیادی در میان انقلابیون دارد، «ویاز» دیگر عنصر تأثیرگذار در حکومت آینده لیبی است و نیز گفته میشود فردی اسلامگرا، مستقل و میانهرو قلمداد میشود.
در مقابل آنها، گروههای غربی مذهبی و لائیکی قرار دارند که از حمایتهای فکری و تشکیلاتی غرب برخورد دارند. آنان با سرنگونی قذافی به انقلابیون کمکهای فکری، لجستیکی و مالی کردهاند و اکنون دنبال سهمخواهی از انقلاب لیبیاند. آنان هرگز به حکومت اسلامی در لیبی تن نمیدهند، چرا که ایجاد یک حکومت اسلامی مطلوبشان نیست. از سوی دیگر، مردم لیبی مذهبی هستند و بر استفاده از قوانین اسلامی در حکومت آینده لیبی تأکید دارند. هرچه غرب تلاش میکند نتیجه مطلوبی حاصل نشود و کشورهای منطقه با پایداری خودشان اثبات کردهاند که دومینوی شکل گرفته در جهان اسلامی فصل جدیدی در بیداری اسلامی است و هدف اصلی مردم منطقه حرکت به سمت اجرا و پیادهسازی قوانین اسلام در کشورشان میباشد.
در همین راستا «مصطفی عبدالجلیل» رئیس شواری ملی انتقال لیبی در طرابلس اعلام کرده بود: «اسلام معتدل منبع اصلی برای قانونگذاری در این کشور خواهدبود و مخالفت خود را با «ایدئولوژی افراطی» مورد تأکید قرار داد».
وی در همایشی که با حضور هزاران نفر در میدان الشهداء در مرکز طرابلس سخنرانی میکرد گفت: اسلام در لیبی همان اسلام میانهرو است، ما هرگز اجازه نخواهیم داد که هیچگونه ایدئولوژی افراطی، راستگرا یا چپگرا در لیبی به قدرت برسد. ملت ما مسلمان است و راه میانهروی را در پیش خواهدگرفت. وی در این سخنرانی نسبت به مصادره انقلاب به ملت لیبی هشدار داد و بر وحدت ملی در این کشور تأکید کرد و خطاب به جمعیت حاضر گفت: شما در برابر کسانی که میخواهند انقلاب را به راست و یا چپ منحرف کنند ایستادگی کردید».
♦️بازیگران بحران لیبی
شاید بتوان در یک نگاه کلی همه بازیگران دخیل در بحران لیبی را به 3 جریان اصلی تقسیمبندی نمود که بنا به دلایل مختلف ایدئولوژیک، سیاسی، اقتصادی، قبیلهای و ... در یک جبهه گردهم آمدهاند.
🔸این جریانها عبارتند از:
1) جریان حامی کودتا و مخالف وضع موجود
رهبری این جریان را "خلیفه بلقاسم حفتر" از فرماندهان ارتش قذافی بر عهده دارد که در سال 1980م به آمریکا گریخت و بعد از انقلاب لیبی در 2011م مجدداً به کشور بازگشت. هواداران حفتر عمدتاً دارای پیشینه نظامی و عضویت در ارتش قذافی هستند. وی خود را فرمانده «ارتش ملی» میخواند و نیروهای تحت امر خود را که همانند دیگر شبهنظامیان لیبیایی متشکل از گردانهای مسلح مردمی است، نماینده دولت میداند.
(74) ادامه در پُست بعدی
فرقهها و ادیان جهان اسلام
https://eitaa.com/joinchat/1739522124Ca6c226e120
دفاع همچنان باقیست
https://eitaa.com/defa_baghist