مهدی دهبان
🔸سلسله جلسات هفتگی🔸 💠 مقدمات فهم علوم اسلامی 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹جلسه ه
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺🍃 اشاره ای از در رابطه با بحث قراءات در خلال مباحث 🍃🌺 🍃 مقداری از اختلاف قراءات بخاطر است؛ مثلا قبیله‌ای می‌گوید "خاتم" و قبیله‌ای دیگر می‌گوید "خَأتَم"؛ اشکالی هم ندارد. اما اگر اختلاف قرائت سبب شود که کلمه‌ای به صورت کامل تغییر کند یا کلمه‌ای کم و زیاد شود، این اشکال دارد. 🍃 اولین کسی که بحث اختلاف قرائت را مطرح کرد، در و در کتاب است و وی فردی سنی است که زمانی که قراء سبعه را مطرح کرد، خود اهل سنت به او هجمه کردند. عجیب است که خود سنی‌ها اختلاف قراءات را از ابن مجاهد قبول نکردند، آنوقت بعضی از شیعیان قبول می‌کنند! 🌱 اینکه ما می‌گوییم قرائت را قبول داریم، بخاطر آن‌ است که است وگرنه کاری با حفص از عاصم هم نداریم. 🍀 آقای در کتاب ، عوامل اختلاف قرائت را آورده و مفصلا بحث کرده و منبع خوبی است. ایشان یکی از عوامل اختلاف قرائت را می‌داند! قاری که از روی هوا و هوس قرائت می‌کند، چگونه می‌توان به قرائت وی استناد کرد! 🌴 پس شیعه اختلاف قرائت را قبول ندارد و حفص از عاصم را فقط چون مطابق با قرائت مردم که از پیامبر(ص) رسیده است، قبول می‌کند. 🍃 منبع دیگر کتاب برای است. یکی از مسائل مهمی که باید تحقیق شود، «تاریخ تولد و وفات قاری و استاد اوست» که غالبا تاریخ تولد قاری با استاد خود، سالیان سال تفاوت دارند! مثلا استاد ۵۰ سال است که وفات کرده و ۵۰ سال بعد از او شاگردش به دنیا آمده و از آن استاد روایت کرده است! 🌾 مسئله بعدی اینکه فقط قراء سبعه نداریم، بلکه انواع قراءات داریم؛ شاذ، حسن، اجتهاد و... . قرائت از روی اجتهاد را نحویون قبول کردند؛ اصلا از کجا معلوم آن قاری به اجتهاد قرائت نکرده باشد؟!