💢 تنبیه هم مثل تشویق و پاداش باید به‌جا و به‌موقع به کار گرفته شود تا روی رفتار و عملکرد کارکنان اثر بگذارد. ولی “تنبیه” آخرین ابزار و سیاستی است که مدیران برای برخورد با رفتارها و عملکردهای غیررضایت‌بخش بکار می‌گیرند. این امر نشان می‌دهد تنبیه کردن به ظرافت و سیاست نیاز دارد و بکارگیری موثر آن کار راحتی نیست. 🟢شاید رعایت توصیه‌های زیر بتواند این ابزار را کارآمدتر کند: ▪️تنبیه باید دقیق و متمرکز بر رفتارهای خاص باشد. ▪️قواعد تنبیه را باید از قبل تعیین و اطلاع‌رسانی کرده باشیم. ▪️علاوه بر اینکه به کارکنان می‌گوئیم چه نباید بکنند، باید به آنها در مورد اینکه چه باید بکنند هم اطلاع و آموزش بدهیم. ▪️تنبیه را نباید زیاد به‌عهده تاخیر انداخت، اما باید آن را در شرایط هیجانی عادی و تحت کنترل انجام داد. ▪️تشویق نکردن به‌معنی تنبیه کردن نیست. ▪️تنبیه باید حتی‌الامکان و اغلب، خصوصی انجام شود. این کار دفاع و انکار کمتری از جانب کارکنان را برمی‌انگیزد و همچنین نشانه “خیرخواهی” مدیر تلقی می‌شود. ▪️در تنبیه باید با همه کارکنانی که رفتار، عملکرد یا شرایط مشابه دارند، مشابه رفتار کرد. ▪️نشانه‌های پشیمانی و شرمساری و سوابق انضباطی کارمند را باید در تنبیه او مورد توجه قرار داد. ▪️علاوه بر اثر تنبیه روی کارمند ذیربط، باید به اثر آن روی ناظران و بقیه کارکنان هم حساس باشیم. ▪️تنبیه را باید از مصادیق “خشونت عاشقانه” دانست و آن را با نیت اصلاح و تربیت انجام داد. ▪️همانگونه که پاداش باید با خواست و نیاز کارمند تناسب داشته باشد، تنبیه هم باید کارمند خاطی را از چیزی که مطلوب و خوشایند اوست محروم کند. ▪️معیارهای تنبیه و رفتارهای مستوجب تنبیه را باید از استراتژی‌های سازمان استخراج کرد تا تنبیه هم به تحقق استراتژی‌ها کمک کند. مدیریت منابع انسانی 🌐 @diba_313 ❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈•❀