♻️کریدور شمال-جنوب، مسیری موثر برای کم اثر کردن تحریم های آمریکا
❌مهدی پیشبین فعال رسانهای:
👈 کریدور حمل و نقل شمال – جنوب کشورهای حوزه اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران به کشورهای اقیانوس هند و آسیای شرقی وصل میکند. پس از تحریمهای روسیه توسط غرب و تغییر نگاه تجارت روسیه به سمت شرق، این کریدور از اهمیت بیشتری برخوردار شد چرا که ترانزیت کالا بین هند و روسیه را تا ۷۲۰۰ کیلومتر و از نظر زمانی ارسال کالا از هند به شمال اروپا ۲۰ روز کاهش میدهد.
🔹این کریدور به صورت آزمایشی از بندر آستارخان به بندر انزلی و از آنجا توسط حمل و نقل زمینی به بندر عباس و نهایتا به مقصد نهایی که هند باشد بارگیری میشود، اما این مسیر ایدهآل نیست! مسیر به صرفهتر و ایمنتر مسیر ریلی است ولی حلقه گمشده آن مسیر ریلی قزوین-رشت-آستارا است که ۸۰۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد. در دولت سیزدهم قرارگاه خاتم ۲۰ کیلومتر از آن را تکمیل کرده است.
🔹در صورت تکمیل این کریدور، ترانزیت کالا با ۴۰ درصد کاهش در زمان و ۳۰ درصد کاهش در هزینهها انجام خواهد شد، از این رو با دیپلماسی قوی میتوان هند و روسیه را برای سرمایهگذاری به جهت تکمیل پروژههای ریلی این کریدور و همچنین توسعه بندر چابهار ترغیب کرد. طبق مطالعات انجام شده، حداقل حجم صادرات از طریق این کریدور تا ۳۰ میلیون تن است از آنجا که هر تن ترانزیت بار حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران همراه خواهد داشت، در صورت اتصال خط ریلی قزوین-آستارا و تکمیل کریدور شمال-جنوب، ظرفیت کسب درآمد تقریبا *۲.۲ میلیارد دلاری* در سال برای ایران بوجود خواهد آمد.
👌بنابراین یکی از بهترین راههای ایجاد درآمد ارزی و بی اثر کردن محدودیتهای آمریکا همین مسیر ترانزیت کالا و دیگر راههایی است که میتوان از طریق دیپلماسی اقتصادی با بسیاری از کشورهای جهان ایجاد کرد.
┄┅┅┅┅❀🕊️❀┅┅┅┅┄
🌿
@didehban313🌿