بیانات آیتالله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا
صفحه ۳
مردم غذا را میگرفتند اینها بعد مقداری آنجا مینشستند و صحبت میکردند رسول خدا از این قضیه رنج میبرد که چرا اینها باید رو در رو بیایند بنشینند و غذا بخورند و با همسران پیامبر روبرو شوند این پیامبر را نج میداد. آیه نازل شد که در این آیه شریفه آمده که « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ ۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ۚ وَمَا کَانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمًا» دیگه حق ندارید از این به بعد شما از زنان پیامبر رو در رو غذا دریافت بکنید.
یک پردهای باید بین شما و بین زنان پیامبر باشد یک حائلی باید باشد برای حجاب یعنی این باشه که شما از پشت آن حائل به نحوی غذا را از اینها تحویل بگیرید، که رو در رو همسران پیامبر واقع نشوید خوب این چقدر سخت گرفته بر زنان و الان شما در ادارات و در بعضی از جاها کنفرانسها و کذا و کذا مخصوصاً خیلی از نشستهای رو در رو که زن و مرد با هم صحبت میکنند خب اگر ما بخواهیم ادب اسلامی را ببینیم این آیه شریفه را شامل حال همه اینها میشود حجاب چیزی نیست که فقیهی پیدا بشود و بگوید که حجاب زنان پیامبر غیر از حجاب زنان دیگر است. «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» یعنی هم به زنان خودت و هم به زنان مومنین بگو که چی «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»
به طور مطلق بیرون میخواهند بروند در دید اجانب اینها «جلابیب» را بر سر گیرند این آیه ظهور واضح دارد که مخصوص مقنعه نیست چون مقنعه «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ» است آنجا تعبیر «یضربن» به کار برده «علی جیوبهن» به کار برده ولی اینجا «یدنین علیهن» گفته «یضربن» نگفته. «یدنین» از ادنا میآید یعنی انداختن چیزی روی چیزی. «یدنین علیهن» با «علی» که متعدی شد یعنی اینکه بیاندازند بر خود.
خب فقها گفتند مقصود ساتری است که «من ال… الی القدم» شامل باشد. اینجا صدق «یدنین علیهن»میکند. فلذا این روایت ظهور دارد در حجابی مثل چادر. عربها هم در لغت گفتند، «جلباب» را اکثر اهل لغت ما «تستر جمیع البدن من … الی القدم کسا او عبا و…»
خب اون موقع چادر عربها چادر عربی بود، همان فرمایشی که رهبری دیروز گفتند که حرف بسیار زیبایی هم گفتند که چادر حجاب ملی ایرانیها است. این ریشه در اسلام دارد.
خوب مسئله بیحجابی داریم و بدحجابی بدحجابی یعنی خب خیلی از زنان هستند که تربیت خانوادگی ایشان اینطور است که مثلاً روسری میگذارند مقداری از موی سرشان معلوم است و این هم حرام مسلم است یعنی به اجماع همه فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی این از آن مسائلی است که بین شیعه و سنی اختلاف نیست همه معتقدند که اگر یک تار موی سر مشخص باشد حرام است اگر روسری به اندازه باشد که ذرهای از موی سر معلوم باشد این حرام است و این موضوع اختلافی هم نیست هیچکس اختلاف ندارد در این مسئله یعنی از ضروریات دین هست مسائلی که اختلافی نباشد بین شیعه و سنی و همه حکمی را اتفاق بکنند این قانون و ضابطه ضروریات دین را دارد. این را میگویند ضروریات دین یا اگر قرآن مجید صریحا بگوید حکم بکند آنجا میشود ضروریات دین اینها ممکن است مخالف باشند و مخالفت کنند اما افرادی میآیند و کشف حجاب میکنند یعنی کلاً بدون روسری اینها از یک جهت جنگ با خدا میکنند به خاطر اینکه قرآن مجید صریحاً آیه صریح دارد «یدنین علیهن من جلابیب» اینها صریح این آیات را دارند به طور علنی مخالفت میکنند اینها از جهت معنا و رده بندی جزو محارب خدا و رسول حساب میشوند به معنای عرفیش البته. جنگ با خدا میکنند قرآن مجید رباخوار را گفته که او جنگ با خدا کرده کسی که همسایه خودش را اذیت میکند و مومنین را ایذاء میکند داریم که «من آذى مؤمناً فقد آذانی و من آذانی فقد آذى اللَّه» خب این از مصداق بارز است و مهمتر از آنهاست زنی که در خیابان میآید و کشف حجاب میکند و بعد اصرار میکند و بعد با مامور درگیر میشود.
@rozaneebefarda