🟡بحثی در علائم حتمی و غیرحتمی ظهور 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹در برخي از روايات مربوط به علائم الظهور، از دو نوع علامت سخن رفته است:‌ «علائم حتمي» و «علائم غير حتمي». علائم غير حتمي به علائمی گفته مي‌شود که ممکن است رخ ندهند اما ظهور محقق شود. اما علائم حتمي به اين معني است که حتماً بايد پيش از ظهور و يا همزمان با ظهور رخ بدهند. 🔸برخي از مهدي‌پژوهان بر همين مسأله تأکيد دارند و معتقدند که تا علائم حتمي تحقق نيابد، هم محقق نخواهد شد! اما روايتي از علیه السلام در اختيار داريم که همين مسأله را به زيبايي پاسخ مي‌دهد و کاملاً همراه و همنوا با آن دسته از رواياتي است که تأکيد مي‌کنند در هر لحظه‌اي ممکن است ظهور محقق شود. روايت به اين شرح است که داود بن ابي‌القاسم مي‌گويد با عده‌اي از ياران نزد امام جواد بوديم که سخن از رفت و اينکه در روايت آمده است که سفياني از علائم حتمي ظهور است. داود بن ابي‌القاسم مي‌گويد به امام جواد عرض کردم: «هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُومِ؟ آيا بدا در علائم حتمي رخ مي‌دهد؟» امام در پاسخ فرمودند: «نَعَمْ؛ بله.» داود بن ابي‌القاسم مي‌گويد به امام عرض کردیم: «فَنَخَافُ أَنْ يَبْدُوَ لِلَّهِ فِي الْقَائِمِ؛ ما مي‌ترسيم در اصل قيام قائم بدا رخ دهد.» امام جواد در پاسخ فرمودند: «إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد؛ قيام قائم وعدة الهي است؛ و خداوند خلف وعده نمی‌کند» ♦️این حدیث اشاره به اين دارد که «بدا» در اصل قيام قائم رخ نخواهد داد، زيرا اين منافات با وعدة الهی و بلکه منافات با هدف غايی بعثت و نبوت و امامت دارد. زيرا مهدی موعود کسی است که با قيام او آرمان نهايی همة اديان و پيامبران الهی به بار خواهد نشست و هدف نهايی بعثت و برانگيختن پيامبران محقق خواهد شد. و بدون او اين سلسله و آن همه زحمت و رنج به نهايت نخواهد رسيد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹