⭕️ای کاش از
منابع قرآنی و روایی دست به استخراج
واژگان سیاسی و اجتماعی میزدیم. خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغتهای سياسی شد، مثل «
استكبار» و«
مستضعفين». متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و به جای «مستضعفين» ميگویيم «اقشار آسيبپذير».
👤 دکتر محمد رجبی دوانی
♦️"یکی از بستگان نزدیک ما هميشه مجله تايمز را مطالعه میکند. حدود پانزده، شانزده سال پیش يك مجله تايمز را در دستش دیدم که عكس سه نفر پشت جلد آن چاپ شده بود و زیر آن نوشته بود: «سه نفر از نمايندگان حزبالله»! من هر چه نگاه كردم، ديدم نه قيافه اينها لبنانی است و نه موضوع، موضوع حزبالله است؛ تيتر مقاله هم مثلاً تحلیل بودجه در كنگره آمريكا بود. از او پرسیدم موضوع چیست؛ گفت مگر خبر نداري، جمهوريخواهها به دموكراتها که معتقدند باید رفاه اجتماعی را بیشتر کرد، «كمونيست» میگویند و دموکراتها هم به جمهوریخواهها به دلیل طرفداری از جنگ، «فاشيست» ميگويند. گروهي هم با هر دوي اينها مخالفند كه اسمشان را گذاشتهاند «
حزب الله»! جالب است که این نامگذاری برای مسخره هم نبود و واقعاً گروهي كه با اين دو گروه مخالف بودند را به عنوان «حزب الله» میشناختند؛
یعنی اصطلاحات جمهوری اسلامی تا آمریکا هم رفته بود.
♦️اساساً
خيلي از اصطلاحات ایدئولوژیک ما بعد از انقلاب، وارد فرهنگ لغتهای سياسي شد، مثل
«استكبار» ، «استضعاف» و «مستضعفين» . متأسفانه خودمان این اصطلاحات را كنار گذاشتيم و
به جای «مستضعفين» میگویيم «اقشار آسيبپذير». زیرا وقتي «مستضعف» گفته میشود، در مقابلش يك «مستكبر» قرار دارد كه او را به استضعاف کشانده است، ولي وقتي ميگویيم «آسيبپذير»، يعنی خودش آسيبپذير است. واژه «مستضعف» دارای يك بار انقلابي بود و ریشه قرآنی هم داشت، ولی ما آن را كنار گذاشتيم؛ در حالی که
اينها به عنوان واژگان انقلاب اسلامي ايران به ادبیات سياسي جهان راه یافته است و اي كاش ما باز هم
از منابع قرآنی و روايیمان دست به استخراج واژگان سیاسی و اجتماعی میزدیم."
📕 دورهٔ تاریخ تمدّن غرب در فرهنگستان علوم اسلامی قم
#مفهوم_سازی
#واژهسازی
#معنا
#زبان
🆔
@Asre_jadid_57