. [ سیزدهم ] "نقــش دولــت و حـکـومت اســلامی در نهادینه کردن ارزشهای اسلامی" 🏷 ۱۵ ❇️ آزادی/۴ _ دومین تفاوت در ریشه آزادی است . ♨️ ریشه ی آزادی در غرب عبارت است از خواست انسان ، تمایلات انسان. وقتی می گوییم خواست و تمایلات انسان مقصود همه ی تمایلات عقلانی و منطقی هم نیست؛ یعنی انسان یک سلسله خواستها و تمایلات دارد بعضی ها مهم بعضی ها حقیر بعضی منطقی، بعضی ها پوچ و واهی است، بعضی ها مربوط به مسائل شهوانی است بعضی مربوط به مسائل فکری و روحی و چیزهای دیگر است؛ اما هر چه هست چون انسان دارای یک خواست تمنا و میل است، باید بتواند این میل و تمنا و خواست خود را اعمال کند. 🛑 البته این ظاهر قضیه است. همین هم در تمدن کنونی غربی به صورت واقعی و حقیقی نیست. اگر کسی در مسائل جهان غرب امروز تأمل کند و مشکلات آنها را مطالعه کند، خیلی روشن خواهد فهمید که رأی و میل اکثریت را هم یک دسته ی مخصوصی از مردم به وجود می آورند: باندهای اقتصادی، باندهای سیاسی، در بعضی از کشورها مثلاً آمریکا، باندهای قوی صهیونیستی، وابستگان به تشکیلات گوناگون سیاسی و اقتصادی مختلف.¹ 💎 اما ریشه ی آزادی در فرهنگ اسلامی ، جهان بینی توحیدی است.اصل توحید با اعماق معانی ظریف و دقیقی که دارد آزاد بودن انسان را تضمین میکند؛ یعنی هر کسی که معتقد به وحدانیت خداست و توحید را قبول دارد باید انسان را آزاد بگذارد.... ⬅️ اولین حرف تمام پیغمبران عبارت بوده از این که از خدا اطاعت کنید و از طاغوت از کسانی که غیر خدا هستند و میخواهند انسان را اسیر و برده کنند، اجتناب کنید. «أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» در قرآن با همین لفظ و این مفهوم مکرر ذکر شده ، 🍃✨ بنابراین آزادی اسلامی متکی بر توحید است. 🌍 انسان در جهان بینی اسلام، موجودی است که در او استعدادهای فراوانی نهفته است. این انسان می تواند در میدانهای علم و دانش و کشف رمزها و حقایق خلقت تا بی نهایت پیش برود. در سیر مراتب معنوی و مراحل روحی میتواند تا بی نهایت پیش برود؛ از فرشتگان می تواند بالاتر بزند؛ اگر عبودیت و اطاعت خدا کرد، این راه ها در مقابل او باز خواهد شد. اگر اطاعت غیر خدا کرد، بالهای او بسته و از پرواز باز خواهد ماند 🔰 پس ریشه ی آزادی در اسلام عبارت است از شخصیت و ارزش ذاتی انسان که بنده ی هیچ کس غیر خدا نمی شود و در حقیقت ریشه ی آزادی انسان توحید و معرفت خدا و شناخت خداوند است. 🕊️🌿 آزادی حقیقی برای یک ملت و برای یک انسان این است که اراده ی خودش را همت خودش را، نیرو و توان خودش را به کار بیندازد برای بهروزی خود و آن بهروزی را در عبودیت خدا و بندگی خدا ببیند.² ۱. ۱۹دی۱۳۶۵، بیانات در خطبه نماز جمعه تهران ۲. ۱۲دی۱۳۸۶، بیانات در دیدار مردم یزد