بسم الله الرّحمن الرّحیم
(کارمندان یک شرکت هنگام صبح درتابلواطلاعیه رامشاهده کردندکه درآن نوشته شده بود:شمافردا دعوت به تشیع جنازه فردی خواهیدبودکه مانع پیشرفت شماست،بحث مفصلی بینشان بوجود آمد،متحیرروزبعدبااشتیاق جهت ملاحظه آن فرد وارد،اداره شدندتابوتی درراه روی زمین گذاشته بودندکه درش بازبود،هریک به نوبت برای دیدن آن فردبه دورن تابوت سرمی کشیدند،تاتعجب دیدند کف تابوت آینه ای قرارداده شده وهرکس تصویر خودش رامیدید)...دربین مامردم سه نوع تصدیق وجود دارد تصدیق:لفظی،ذهنی وعملی، یکوقت شما به ما میگویندفلان کاربدست وبیماری ایجاد میکند ما هم میگوییم بله،چه بساذهنمان هم تصدیق کند،درعمل چطور؟تصدیق تادرمرحله لفظ وذهن باقی بماند تصدیق کاملی نیست تصدیق لفظی و ذهنی مقدمه مکمل عملی آنهاست،بنابر همین استدلال خداوندکریم ورحیم درقرآن دربیش از۹هزارباردرموردقیامت سخت گفته مثلاً می فرمایند:(والذین یُصَدِّقون بیومِ الدّین،سوره معراج آیه۲۶)، یعنی کسانی که دائماًقیامت را تصدیق میکنند،عمل وتمام وجود شان گواهی میدهدکه قیامتی هست،حال مادرباوراین حقیقت چقدر تصدیق میکنیم...
بیا و به بین که روز جزا چنان عیان باشد
حکایتی است که عقل سلیم میکندتصدیق(حافظ)
کتاب:تفسیرسوره معارج شهیدمرتضی مطهری
{جمهوری اسلامی ایران آغازظهوراست،امام خمینی}