✨ مبشرات امام باقر (ع) در مورد نزدیکی ظهور:
✅ حضرت امام باقر عليه السلام می فرمایند:
🔸 گويى مردمى را مىبينم كه در مشرق زمين قيام كرده اند و حقّ را مطالبه مى كنند اما به آنان داده نمىشود و باز مطالبه مىكنند، ولى باز هم به آنان نمىدهند و چون وضع را اين گونه ديدند، شمشيرهاى خود را از نيام مىكشند و در اين زمان، آن چه را طلب كرده اند به آنان مىدهند، اما آن را نمىپذيرند تا اين كه برخيزند و آن را به صاحب (و امام زمان) شما دهند. كشتگان آنان شهيدند. بدانيد كه اگر من آن زمان را درك كنم، جانم را براى صاحب اين امر نگه مى دارم.
📜 الإمام الباقر عليه السلام : كَأَنّي بِقَومٍ قَد خَرَجوا بِالمَشرِقِ يَطلُبونَ الحَقَّ فَلا يُعطَونَهُ ، ثُمَّ يَطلُبونَهُ فَلا يُعطَونَهُ ، فَإِذا رَأَوا ذلِكَ وَضَعوا سُيوفَهُم عَلى عَواتِقِهِم ، فَيُعطَون ما سَأَلوهُ فَلا يَقبَلونَهُ حَتّى يَقوموا ، ولا يَدفَعونَها إلاّ إلى صاحِبِكُم . قَتلاهُم شُهَداءُ ، أما إنّي لَو أدرَكتُ ذلِكَ لاَستَبقَيتُ نَفسي لِصاحِبِ هذَا الأَمرِ .
⬅️ الغيبة للنعمانيّ : 273 / 50
⬆️ ظاهرا در اول حدیث به انقلاب اسلامی اشاره شده و بیان شده:
«اگر من آن زمان را درك كنم، جانم را براى صاحب اين امر نگه مى دارم.»
پس در این صورت باید از زمان انقلاب تا زمان ظهور زمانی کمتر از عمر یک انسان فاصله باشد.
✳️ حال ممکن است این پرسش مطرح شود که از کجا معلوم منظور از بخش اول حدیث فوق، انقلاب اسلامی است و حادثه مشابه دیگری نیست؟
در پاسخ باید توجه داشت که احادیث دیگری هم داریم که به انقلاب اسلامی و حقانیت آن اشاره دارند. از جمله حدیث زیر:
✅ امام موسيبنجعفر(ع):
🔸 « مردي از اهل قم، مردم را به سوي حق دعوت ميکند و قومي گرداگرد او جمع ميشوند به صلابت پارههاي فولاد، تند بادها آنان را نميسوزاند و از جنگ خسته نميشوند و ترس به خود راه نميدهند و بر خدا توکل مي کنند و سرانجام، پيروزي از آن متقين است.»
📜 « رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين.»
⬅️ بحار الانوار، ج 57، ص216، باب 36
✅ همچنین امام محمد باقر (ع) فرموده اند:
▫️ « ابوبکر و عمر و زبير و عبدالرحمن بن عوف به درگاه رسول الله (ص) نزديک شدند و نشستند، پس پيامبر(ص) بر آنها وارد شد، کنارشان نشست، دمپايي اش گسيخته شد و با دمپايي اش اشاره وار به حضرت علي بن ابي طالب (ع) زد، سپس فرمود:
🔶 همانا از سمت راست خداوند عزوجل – يا از سمت راست عرش – قومي از ما برخاستند که بر منابري از نورند، صورت هايشان نوراني است و لباسهايشان نوراني است، صورت هايشان بر چشم ناظرين ديگر پرده مي اندازد.
▫️ ابوبکر گفت:
🔹 اي پيامبر خدا آنها کيستند؟
▫️ پس ايشان سکوت کردند. زبير گفت:
🔹 اي پيامبر خدا، آنها کيستند؟
▫️ پس ايشان سکوت کردند. عبدالرحمن بن عوف گفت:
🔹 اي پيامبرخدا، آنها کيستند؟
▫️ پس ايشان سکوت کردند. سپس حضرت علي (ع) فرمودند:
🔸 اي پيامبر خدا، آنها چه کساني هستند؟
▫️ پس ايشان فرمودند:
🔸 آنها قومي هستند که به واسطه ي روح الله به يکديگر محبت مي ورزند (دلهايشان به هم نزديک مي شود)، درحالي که هيچ نسب يا اموال مشترکي ندارند؛ آنها شيعه ي تو هستند و تو امامشان هستي اي علي. »
📜 ... فقال: هم قوم تحابوا بروح الله علي غير انساب و لا اموال، اولئک شيعتک و انت امامهم يا علي. »
بحار الانوار، ج 60، ص216
✅ پس از پيروزي انقلاب اسلامي آيت الله صدوقي در ملاقاتي خدمت امام عرض كرده بودند. آقا اين روح الله كه در حديث (تحابوا بروح الله) شما هستيد؟ زيرا امروز تمام اقشار مردم به واسطة رهبري دوستي شما متحد شدند، امام با لبخندي گذشت.
⬅️ منبع: آينده سازان، محمد دشتي، ص 70
✳️ عالم بزرگ مرحوم آیت الله شیخ عباسعلى ادیب اصفهانى در توضیح این حدیث مى گوید:
🔸 « كلمه روح الله، اینجا ـ در این روایت شریف ـ اسم است. روح الله نامى كه مردم مطیع او هستند و بدون هیچگونه چشمداشتى او را یارى مى كنند. از ابتدإ تا حالا ما میان علما « روح الله » نداشتیم و اگر هم داشتیم با این خصوصیات نبوده است. مسلما مراد حضرت امام است. این روایت شإن مردم را هم مشخص مى كند. شإن شهدا و میدان دارها را, كسانى كه واقعا در این زمان جهت یارى خدا زحمت مى كشند و خدمت مى كنند.»
https://eitaa.com/doostanshohada