✍️ سید یاسر جبرائیلی 📸 yun.ir/dzg ✅ این سخن آقای جهان‌پور دقیق است. در جامعه اسلامی، ثروت نباید موجد حق و امتیاز شود؛ به ویژه اینکه آن حق و امتیاز، تخلف از تدابیر و مقررات ملی باشد. ⁉️کسی که تریلی دربست می‌کند تا خودرویش را به شهر دیگری منتقل کند و خود با پرواز به مقصد می‌رود، آیا ابایی از پرداخت عوارض بیشتر برای آزادراه دارد؟ ❌ مقایسه این مسئله با کارآیی جریمه عبور از چراغ قرمز نیز غلط است. اگر یک ثروتمند از چراغ قرمز عبور نمی‌کند، به دلیل مبلغ جریمه‌اش نیست، بلکه فشار اجتماعی ناشی از فرهنگ حاکم، و نیز احتمال توقیف خودرو پس از تکرار تخلف عامل اصلی بازدارنده است. 🗞 نسخه‌ای که برای کنترل تردد در ایام کرونا با وضع عوارض پیچیده شده، ریشه در یک تفکر غلط دارد که مکانیسم قیمت را عادلانه‌ترین روش توزیع می‌داند و می‌گوید قیمت منابع و امکانات محدود باید به اندازه‌ای بالا برود که تقاضا به اندازه عرضه کاهش یافته و تعادل برقرار شود. روکشی از دلسوزی اجتماعی نیز روی ماجرا کشیده شده و گفته می‌شود درآمد حاصل از فروش منابع محدود به ثروتمندان، خرج فقرا و خدمات اجتماعی شود. 📌اما واقعیت این است که عامل اصلی شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی در جامعه، همین توزیع منابع با مکانیسم قیمت و فروش حق و امتیاز است. آن هزینه‌ای که بابت فروش منابع از ثروتمندان اخذ شده و هزینه فقرا می‌شود، هرگز جبران کننده شکاف ایجاد شده میان فقیر و غنی نخواهد بود. 🗳 منابع و امکانات و امتیازات عمومی، یا محدود هستند، یا قابلیت توزیع برابر برای همه جامعه را دارند. اگر منابع و امکانات، محدود هستند، صرفا باید در جهت پیشرفت کشور و افزایش رفاه عمومی صرف شوند. اختصاصی کردن این منابع و امتیازات، اقشار ثروتمند جامعه را ممتاز و بقیه را محروم خواهد کرد. رهبر حکیم انقلاب در دیدار آبان سال گذشته خود با تولیدکنندگان و کارآفرینان، اشاره ظریفی به این مسئله داشتند که باید برای تحقق عدالت اجتماعی، اندیشمندان و صاحب‌نظران در آن تدقیق کنند: «در جامعه، یک عدّه‌ای بیشتر دارند، یک عدّه‌ای کمتر دارند؛ این اشکالی ندارد؛ منتها منابع عمومی بایستی عادلانه توزیع بشود؛ این نگاه اسلام به ثروت است. طبعاً در نظام اسلامی، شکاف طبقاتی پیش نمی‌آید؛ آن شکاف و آن درّه‌های طبقاتی دیگر تحقّق پیدا نمیکند؛ تفاوت هست، امّا آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.» ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir