قطرات بارانی _ ۲۷۵۵
پرسش
استاد گرامی سوالی داشتم در مورد سوره نوح در آیه ۱۲ اموال وبنین ذکر شده و در آیه ۲۱ ولد آمده چه تفاوتی باهم دارند بنین وولد؟ در بنین مدد خداوند هست ودر ولد خسارا هست؟
پاسخ
سلام و بركات و صلوات الهي بر شما و سلام به *دقت مؤمنانه* شما.
پيرو پرسش شما و با « راهنمائی استاد عزيزم » به اين جمع بندی رسيدم كه:
۱ـ *ولد،* « جدا شدن » و *خروج چيزی از چيزی است.* (توليد شده)
و چون خداوند *تمام هستی* و « نامحدود » و « بيكرانه » و *صمد* است و *چيزی از او جدا نشده،* پس *ولد ندارد.* لذا هر روز بايد بگوئيم: *لَمْ يَلِدْ*
*ولد* برای « مفرد و جمع » و « مذکر و مؤنث » به کار می رود.
۲ـ *ابن* ممكن است از « بنی » یا « بنو » و به معنی: *چيزی كه انسان، به آن تكيه دارد* باشد.
پس عبارت: *ابن العلم،* يعنی: آنكه به علم تكيه دارد، *ابن الدنیا،* آنكه به دنيا دلبسته شده، *ابن الوقت،* آنكه نان را به نرخ روز می خورد (ثبات ندارد)، *ابن الحرب،* آنكه شوق جنگيدن دارد، *إبن السبيل،* آنكه برای حاكميت ارزش های الهی می كوشد و ...
۳ـ ظاهراً اگر انسان، *بنین* و *أموال* خود را *نعمتِ الهی* ببیند و *شاکر* باشد و *خداپسندانه* با آنها برخورد کند، آنها برایش *إمـــداد الهی* خواهند بود:
*وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ* وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا (نوح/۱۲)
اما اگر انسان، *اولاد* و *أموال* را (مانند قارون) *مالِ خودش* بپندارد و به آنها *دلبستگی و وابستگی* پیدا کند و *خودخواهانه* با آنها برخورد کند، موجب *زیانکاری* او خواهند بود:
قَالَ نُوحٌ رَّبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِي وَ اتَّبَعُوا مَن *لَّمْ يَزِدْهُ مَالُــهُ وَ وَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا* (نوح/۲۱)
👈واژه:
#ولد #ابن #نوح_۲۱
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2