#قطرات_بارانی_۴۱۱۴
#پرسش
چرا گفته اند که زن حایض کراهت دارد که بیشتر از ۷ آیه بخواند ...
#پاسخ
سلام و برکات الهی بر شما و تبریک سالروز ولادت ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه به شما و تمام أعضاء محترم گروه.
۱ـ آنطور که استادم فرمودند: کتاب *عروه الوثقی* می گوید در وقت نماز بانوان تا حدی که می توانند خود را پاک کنند و وضو بگیرند و در *محل نماز* بنشیند، و به اندازه نماز به *ذکر* و *قرائت قرآن* بپردازند، زیرا در این زمان، *کراهت ندارد.*
۲ـ ظاهرا *فقط* در دو روایت، *کراهت قرائت* مطرح شده و فقط در یکی از آنها، *عدد ۷* گفته شده که جای تامل دارد و این دو روایت، توان و قوت آن را ندارند که در برابر *روایت زیادی* که خواندن قرآن را *مجاز* میدانند آن را مکروه کند، لذا برخی گفته اند این دو روایت به خاطر *تقیه* بیان شده است.
۳ـ *کراهت در امور عبادی،* به معنای *ثواب کمتر* است.
۴ـ به نظر من، آن دو روایت (به شرط تقیه نبودن) فقط *قرائت* را مکروه دانسته اند نه *خواندن* را. زیرا اگر خواندن و مرور آیات *ممنوع* بود أئمه أطهار صلوات الله علیهم برای بانوانی که *حافظ قرآن* اند، مرور آن محفوظات را ممنوع می کردند.
۵ـ با توجه به اینکه *نیاز* انسان به *ذکر* و *توجه به آیات،* دائمی است و در قرآن و أدعیه به آن *تاکید* شده، پس *پیام* آن دو روایت (به شرط صحت و تقیه نبودن) چیز دیگری است.
۶ـ طبق *فرمان* قرآن در *آیه ۳۴ سوره أحزاب،* بانوان مؤمن باید دائما *آیات و حکمت* تلاوت شده در بیتشان را *و اذکرن* کنند و این با آن کراهت، سازگار نیست.
👈واژه:
#واذکرن #أحزاب ۳۴
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2