هدایت شده از آیات الهی
🌹🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ. بنام خداوند بخشنده مهربان. تقاضا کننده اى تقاضاى عذابى کرد که واقع شد. ۱ معارج. تفسیر: شأنِ نزول آیه: هنگامیکه پیامبر بزرگوار اسلام، حضرت امیرالمؤمنین را در روزِ غدیر خم به خلافت منصوب فرمودند و دربارهء ایشان فرمودند: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ: هر که من مولى و ولى او هستم، على، مولى و ولى اوست، نعمان بن حارث فهرى خدمت پیامبر آمده، عرض کرد: تو به ما دستور دادى شهادت به یگانگى خدا و اینکه تو فرستادهء او هستى دهیم، ما هم شهادت دادیم، آنگاه، دستور به جهاد، حج، روزه، نماز و زکات دادى، ما همهء اینها را نیز پذیرفتیم، اما به اینها راضى نشدى تا اینکه این جوان را به جانشینى خود منصوب کردى، و گفتى مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ؟! آیا این سخنى است از ناحیهء خودت، یا از سوى خدا؟! پیامبر فرمودند: قسم به خدائى که معبودى جز او نیست، این از ناحیهء خداست. نعمان روى بر گرداند، در حالیکه مى گفت: اللّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ: خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیهء تو، سنگى از آسمان بر ما بباران. اینجا بود که سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا بود که آیهء سَأَلَ سائلُ بِعَذَاب وَاقِع، لِّلْکفِرِینَ لَیْس لَهُ دَافِعٌ. نازل گشت. مجمع البیان، ج۱٠، ص ۳۵۲. 👈 سپس در آیات بعد تصریح می فرماید که این عذاب از طرف خداست و برای کافران است: 🌹لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ. (این عذاب) براى کافران است، و هیچکس نمى تواند آن را دفع کند. ۲ 🌹مِّنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ. از سوى خداوندى که صاحب فضائل و مواهب است. ۳ معارج. 👈 معارج، جمع مَعْرَج، به معنى پله یا جائى است که از آنجا صعود مى کنند. و از آنجا که خداوند، مقامات و مواهب مختلفى دارد، که افراد با سلسله مراتب بسوى قرب خدا پیش مى روند، خداوند به، ذى المعارج توصیف شده است. 👈 سپس در وصف روز قیامت می فرماید: 🌹تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ. فرشتگان و روح (آن فرشته مقرب خداوند) بسوى او عروج مى کنند در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است. ۴ معارج. تعبیر به پنجاه هزار سال، با آنچه در آیهء ۵ سورهء سجده آمده است که مقدار آنرا یک هزار سال تعیین مى نماید، منافاتى ندارد. زیرا براساس روایات در قیامت، پنجاه موقف است، و هر موقف به اندازهء یک هزار سال طول مى کشد. نورالثقلین، ج۵، ص۴۱۳. 👈 آیات کلام الله اشارهء اجمالی به این موقفها دارد که إن شاءالله بزودی خواهیم خواند.