🔰گزارش در مورد خلاصه نظریه هویت ملی از خبرگزاری مهر ۱۳۸۷ ✅به گزارش خبرگزاري مهر، اين كرسي سوم خرداد ماه توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار شد. اين كرسي با ارايه نظريه دكتر موسي نجفي عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي درباره "تكوين و تكون هويت ملي ايرانيان"، ارزيابي و نقد دكتر سريع القلم، دكتر نجف لكزايي و دكتر كچوئيان با حضور اعضاي كميته داوران، استاد كريم مجتهدي، استاد دكتر داوري اردكاني، حجت الاسلام پارسانيا و دكتر عماد افروغ برگزار شد. به گزارش مهر، نظريه پرداز اولين كرسي نظريه پردازي در بيان عوامل تكوين ملي ايرانيان با بكارگيري تمثيل هسته و پيرامون و طرح شواهد تاريخي گفته بود : پادشاهي در كنار تشيع، زبان و موقعيت جغرافيايي از عناصر ايجاد ملت ايران بوده است.  به گزارش خبرنگار دانشگاهي مهر، دكتر "موسي نجفي" - عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني در ارائه نظريه خود در اولين كرسي نظريه پردازي كه چهارشنبه شب سوم خرداد ماه در پژوهشگاه علوم انساني برگزار شد گفت: بحث تكوين و تكون هويت ملي ايرانيان يك بحث كليدي و كلان است و از نظر مفهوم شناسي و روش شناسي يك حوزه وسيع بين رشته اي را از تاريخ، علوم انساني و فلسفه در برمي گيرد كه چند مقطع تاريخي اعم از قبل اسلام تا اسلام، 9 قرن اول اسلامي و 5 قرن بعدي از محدوده هاي تاريخي اين بحث است و تمركز اصلي بحث اين كرسي بر روي تشيع صفوي به بعد است.    وي در بيان نظريات رقيب نظريه خود گفت: نظريه ايران باستان نظريه اي تاريخ سازانه و نژادگرايانه است كه مي گويد ايران اگر مجدي هم داشته باشد به قبل از اسلام برمي گشته كه يك گفتمان سياسي است كه در دوره پهلوي ايجاد شد و احياي ناسيوناليست ايراني از بعد جنگ جهاني تا اوايل دوره پهلوي براي وحدت ملي با تكيه بر تاريخ و زبان فارسي مدنظر بوده است. "نجفي" افزود: نظريه دوم كه از امتزاج فرهنگ ايران و اسلام صحبت مي كند بازگشت به فرهنگ خويشتن را توصيه كرده و نظريه سوم مي گويد بين ايران، اسلام و غرب يك هويت رودخانه اي وجود دارد كه در دوران اخير توصيه مي شود براي هويت گرايي به در پيش گرفتن پلوراليسم توصيه شده است. نظريه پرداز اولين كرسي نظريه پردازي با بيان اينكه براي ايجاد ملت به وجود يك احساس جمعي مشترك نياز است، گفت: هر ملتي براي خود ذاتي را دارد كه بيان كننده حقيقتي است دارد و اين حقيقت مي تواند روح ملي ايرانيان را نشان دهد كه اسلام با عنصر متعالي خود توانست به يك حقيقت ذاتي براي ايرانيان تبديل شود و ايرانيان به تدريج مسلمان شوند. وي با اشاره به تحقير ايرانيان توسط اعراب و پيدايش جنبش شهودي ها اظهار داشت: شهودي ها اهل مساوات بودند و با تمسك به آيه قرآن بر اين اعتقاد استوار بودند كه بين آنها و اعراب فرقي وجود ندارد ولي به تدريج عنصر عدالت خواهي در شهودي ها ضعيف شد و به اهالي تفسير خوانده شدند كه از اين پس ادعاي برتري نسبت به اعراب را داشتند و بعدها نيز به دوره ايران باستان بازگشت به خرج دادند كه در يك جمع بندي كلي به اين نقطه رسيده مي شود كه واكنش ايرانيان در بربار تفاخر عربي يك واكنش افراطي بوده است. دكتر "نجفي" افزود: شكست شهودي ها نشان داد كه حركتشان يك حركت ادبي سياسي بوده ولي آنچه كه اهميت مي يابد اين است كه ايرانيان با شكست جنبش شهودي ها سعي مي كنند هم اسلام را قبول را كرده باشند و هم جوهر و تشخصي را نه به معناي گرايش ناسيوناليستي يا قوميت گرايي بلكه به عنوان روح ملي پيشه كنند و در اين نقطه است كه ايرانيان به تفكيك بين اسلام و اعراب مي رسند. ايراني ها بعد از شكست شهوديه به كم كردن نظام سازي و نهاد سازي روي مي آورند و قالب سلطنت را قبول مي كنند و سلطنت ايران باستان در دوره اسلام و البته بدون تعصبات قومي و ويژگي هاي زردشتي ظاهر مي شود. عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني در بيان نقش زبان در ايجاد حس مشترك گفت: در دوراني كه ايراني ها مسلمان شدند زبان به عنوان يك عامل پيوند دهنده بين آنها است ولي اين زبان نتوانسته كه به عنوان يك درد مشترك تبديل شود و ايجاد كننده ملت باشد. نظريه پرداز اولين كرسي نظريه پردازي در بيان عوامل تكوين ملي ايرانيان با بكارگيري تمثيل هسته و پيرامون و طرح شواهدي تاريخي، اظهار داشت: پادشاهي در كنار تشيع، زبان و موقعيت جغرافيايي از عناصر ايجاد ملت ايران بوده است https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi