🔸حوزه علمیه: زکات را خودتان بخوانید!
• شاید خبر نداشته باشید که مبحث «زکات» حتی در حوزههای علمیه هم تدریس نمیشود! به عبارتی از قدیم الایام «زکات»، جزء سرفصلهای آموزشی حوزهها قرار نداشته و اگر از طلاب کسی دغدغهای در این زمینه داشته باشد، به صورت خودخوان یا همان مطالعه آزاد به سراغ متن (همانند شرح لمعه) میرود!
▪️دلیل [یا توجیه] این مسئله دو مورد عنوان شده:
۱. از آنجایی که زکات در اسلام، طبق آیه ۱۰۳ سوره توبه یک مقوله حکومتی است؛ در دوران طاغوت، اساتید حوزه از تدریس این مبحث عمداً خودداری میکردند چراکه اولاً به دلیل فقدان حکومت اسلامی، تدریس و بحث فقهی حول این موضوع ضرورتی نداشت و ثانیاً ممکن بود سیاست زکات به دست حکومتهای نامشروع بیفتد. چون این رویه به عادت تبدیل شده بود، حتی بعد از استقرار جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد و تا به الان تجدید نظری هم صورت نگرفته!
۲. هدف از تدریس متون تخصصی همچون شرح لمعه، صرفاً یادگیری محتوای علمی آن موضوع خاص نیست بلکه طلاب، طریقه خواندن متن و همچنین کیفیت استنباط احکام را از ادله میآموزند. برای همین تدریس ابواب فقهی نظیر نماز، روزه، طهارت و حج، برای این امر کافی است. اما چرا تدریس زکات را به حج ترجیح ندهیم؟ به خاطر وجود محاسبات پیچیده ریاضی در مبحث زکات که هم تدریس را برای استاد و هم یادگیری را برای طلاب سختتر میکند!
📌پینوشت۱: پس بیدلیل نیست که بسیاری از طلبههای ما به مبحث زکات اشراف و تسلطی ندارند و سبب آشناییت آنها با احکام زکات، صرفاً مطالعه یا برخورد با رسالههای فتوایی مراجع است.
📌پینوشت۲: ممکن است استثنائاً در جایی سابقه تدریس زکات وجود داشته باشد اما در سطح کشور، معمول نیست.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡
@e_zakat