🔰درک اضطرار و نیاز،حلقه واسطه ی بین علم و عمل ...
◼️◾️ ما معتقديم كه چه در مرحله ى معرفت دين و دين شناسى و چه در مرحله ى تأثيرگذارى معرفت و يقين بر عمل و تصميم بايد به حلقه ى واسطى توجه داشت كه اصل و اساس معرفت و عمل را شكل مى دهد.
◾️همانطور كه در آن جمله ى دعا آمده بود:
مكن اليقين فى قلبى.
جايگزينى يقين در دل و گره خوردن آن با جان يك مسأله است و اغلبه على رأيى و عزمى، غلبه بر رأى و عزم يك مسأله ى ديگر.
◾️ من با اينكه مى دانم آب در كوزه است به سراغ آب نمى روم، چون تشنه نيستم ولى با احتمال اينكه در چند كيلومترى آب هست حركت مى كنم، چه عطش را با خود دارم و آرام نمى گيرم. پس درك نياز و افتقار و اضطرار، آن حلقه ى واسطى است كه هم در مرحله ى دين شناسى و هم در مرحله ى عمل به آن نياز داريم.
◾️ آزاد انديش ترين دينشناسان چون از اين نكته كه ضرورت و يا عدم ضرورت دين است آغاز نكرده اند، گرفتار شده اند و در واقع با اين پيش فرض كه دين ضرورى نيست به تحليل و تعليل آن پرداخته اند و در حدّ امر قدسى به آن روى آورده اند. و همين پيش فرض براى گرفتارى آنها كافى است.
◾️ چون فرض ديگرى هم هست كه آن ضرورت و اضطرار به دين است و آن هم با اين احتمال كه آدمى
بيشتر از هفتاد سال استعداد دارد و بيشتر از يك زندگى راحت و دامپرورى بزرگ به او امكانات داده اند.
◾️ حال اگر نارسايى امكانات تجربى و غريزى را براى تأمين زندگى عادى و خوراك و پوشاك و خواب و برخورد با فكر و عقل و وهم و خيال و ... در نظر بگيريم، مسأله ملموس تر مى شود و سهم حداقل مذهب به حدى ديگر مى رسد ...
◾️ چون علم و تجربه بيشتر از امروز و همين محدوده را جواب نمى دهد و براى دنياهاى محتمل و مظنونى كه از استعدادهاى من برداشت مى شود پاسخى نمى آورد.
تازه اين در صورتى است كه علم به تمامى رشد نهايى خود رسيده باشد و جواب تمامى سؤالها و تمامى رابطه ها را داشته باشد.
◾️كه در اين صورت آخرين نسل آدمها كه خوشبخت ترين آنها هستند اين سعادت را دارند كه از علم و تجربه براى امروزشان و براى همين محدوده جوابى بگيرند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۲۴
📲 آیدی کانال های ما در
تلگرام، ایتا، سروش، بله:
▶️
@einsad
🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری :
🛒
www.zekraa.ir
🔲 پاسخ به سوالات کاربران :
🗨
@ad_einsad