🔰درک اضطرار و نیاز،حلقه واسطه ی بین علم و عمل ... ◼️◾️ ما معتقديم كه چه در مرحله ‏ى معرفت دين و دين‏ شناسى و چه در مرحله‏ ى تأثيرگذارى معرفت و يقين بر عمل و تصميم بايد به حلقه‏ ى واسطى توجه داشت كه اصل و اساس معرفت و عمل را شكل مى‏ دهد. ◾️همان‏طور كه در آن جمله‏ ى دعا آمده بود: مكن اليقين فى قلبى. جايگزينى يقين در دل و گره خوردن آن با جان يك مسأله است و اغلبه على رأيى و عزمى، غلبه بر رأى و عزم يك مسأله‏ ى ديگر. ◾️ من با اين‏كه مى‏ دانم آب در كوزه است به سراغ آب نمى‏ روم، چون تشنه نيستم ولى با احتمال اين‏كه در چند كيلومترى آب هست حركت مى‏ كنم، چه عطش را با خود دارم و آرام نمى‏ گيرم. پس درك نياز و افتقار و اضطرار، آن حلقه‏ ى واسطى است كه هم در مرحله‏ ى دين‏ شناسى و هم در مرحله‏ ى عمل به آن نياز داريم. ◾️ آزاد انديش‏ ترين دين‏شناسان چون از اين نكته كه ضرورت و يا عدم ضرورت دين است آغاز نكرده‏ اند، گرفتار شده‏ اند و در واقع با اين پيش فرض كه دين ضرورى نيست به تحليل و تعليل آن پرداخته‏ اند و در حدّ امر قدسى به آن روى آورده‏ اند. و همين پيش فرض براى گرفتارى آن‏ها كافى است. ◾️ چون فرض ديگرى هم هست كه آن ضرورت و اضطرار به دين است و آن هم با اين احتمال كه آدمى‏ بيشتر از هفتاد سال استعداد دارد و بيشتر از يك زندگى راحت و دامپرورى بزرگ به او امكانات داده‏ اند. ◾️ حال اگر نارسايى امكانات تجربى و غريزى را براى تأمين زندگى عادى و خوراك و پوشاك و خواب و برخورد با فكر و عقل و وهم و خيال و ... در نظر بگيريم، مسأله ملموس‏ تر مى‏ شود و سهم حداقل مذهب به حدى ديگر مى‏ رسد ... ◾️ چون علم و تجربه بيشتر از امروز و همين محدوده را جواب نمى‏ دهد و براى دنياهاى محتمل و مظنونى كه از استعدادهاى من برداشت مى‏ شود پاسخى نمى‏ آورد. تازه اين در صورتى است كه علم به تمامى رشد نهايى خود رسيده باشد و جواب تمامى سؤال‏ها و تمامى رابطه‏ ها را داشته باشد. ◾️كه در اين صورت آخرين نسل آدم‏ها كه خوشبخت‏ ترين آن‏ها هستند اين سعادت را دارند كه از علم و تجربه براى امروزشان و براى همين محدوده جوابى بگيرند. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۲۴ 📲 آیدی کانال های ما در تلگرام، ایتا، سروش، بله: ▶️ @einsad 🔻خرید اینترنتی کتابهای استاد صفایی حائری : 🛒 www.zekraa.ir 🔲 پاسخ به سوالات کاربران : 🗨 @ad_einsad