استاد علی صفایی حائری
🔰 علی می‌توانست با چند زدوبند سیاسی، خلافت را بگیرد. اما این خلافت و این حکومت، دیگر به حق نمی‌رسید؛
❞ عین‌صاد 🔹ياوراني که محمد تهيه کرده بود، جز کمي‌شان، در ميدان‌هاي جنگ از دست رفته بودند و به ديدار پروردگار خود رسيده بودند؛ و آنها که مانده بودند، چندان توانایي و نفوذ نداشتند. سلمان بود و ابوذر بود و مقداد و عمار؛ اينها نه از قريش بودند و نه از اوس و نه از خزرج؛ و در نتيجه از صحنه برکنار [بودند]. آنچه در آنها بود و به آنها عظمت مي‌بخشيد، همان روح بزرگ و آزاد و آگاه بود؛ همان تقوا و ايمان و عشق بود؛ و اينها در اين صحنه، خريداري نداشت. به گفته يکي از بزرگان، اگر به‌جاي عباس و عقيل، جعفر و حمزه مانده بودند، وضع علي جور ديگري مي‌شد. 🔹علي مي‌توانست با چند زدوبند سياسي، قدرتي به دست بياورد و با جنجال، عده‌اي را دور خود جمع کند و با وعده، قدرت‌هایی را خريداري کند و خلافت را بگيرد. ابوسفيان و فاميلش از اين دسته بودند که حتي پيشنهاد همکاري دادند که حکومت را به دست بياورند؛ اما اين خلافت و اين حکومت، ديگر با آن هدف‌هاي وسيع همراه نبود و به حق نمي‌رسيد؛ چون حق جز با پاي حق به مقصد نمي‌رسد.اين بود که علي به کار دفن پيامبر پرداخت. اين حکومت‌ها با تمام زرق و برقش و اين دنيا با تمام جلوه‌هايش، کوچک‌تر از اين بود که در علي حرکتي به وجود آورد. 🔹اگر علي به دنبال حکومت و سلطنت شمشير مي‌زند، از روي غريزه و جاه‌طلبي نيست؛ از روي وظيفه و به‌پا داشتن حق و شکوفا کردن استعدادهاست. اين است که در زمان حکومت، حرم‌سرا و کاخ سبز و سرخ و سپرده بانکي و ذخيره، دست و پا نمي‌کند. توحيدي که پيامبر آورده بود، اين‌گونه انسان مي‌ساخت. 📚 #️⃣ 📢 |اینستاگرام| |ایتا| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮