#سلوک_عاشورایی
2⃣2⃣
در درون انسان سه بعد وجود دارد:
عقلی،
قلبی،و
نفسانی
بعد عقلی و قلبی حق را میخواهند اما
بعد نفسانی همیشه باحق در جدال است.
در بیرون انسان گاهی نسبت به حق اقرار میکند و گاهی علاوه بر اقرار عمل هم میکند
خصوصیات حق در روایات
مانع تشخیص حق هواهای نفسانی ست .در آیات سخن از«
پوشاندن حق» است نه «
پوشیده بودن آن». «
وَلا تَلبِسُوا الحَقَّ بِالباطِلِ»(بقره،۴۲) بر تن حق لباس باطل نپوشانید.
علی علیهالسلام «
مَن کَانَ غَرَضُهُ البَاطِلَ لَم یُدرِکِ الحَقَّ وَلَو کَانَ أشهَرَ مِنَ الشَّمسِ (غررالحکم، ص ۷۱)
آن کسی که غرضش باطل است یعنی هوای نفس دارد و به دنبال نفسانیات است نمی تواند حق را درک کند ؛ اگرچه حق،مثل آفتاب بلکه روشن تر از آفتاب هم باشد .
_چرا حق،معرِّف خودش است و نیاز به معرفی ندارد و نباید آن را پوشاند؟
سرش در مسأله عقل نهفته است ؛چه عقل نظری و چه عقل عملی .انسان مفطور به این فطرت است و حکمت نظری و عملی در وجود او است.
انسان مفطور به حق است و در سرشت او وجود دارد.
حق نسبت به ابعاد بیرونی انسان، یا
گفتاری است و یا
رفتاری که اینها با هم فرق دارند .
برخی وقتی حق به نفعشان است سخن ازحق می گویند ، اما اگر به نفع نباشد از آن روی گردان می شوند و طوری رفتار می کنند که انگار حق را نمیفهمند.
امام حسین علیه السلام می فرمود
حق و معروف نزد من محبوب تر است ؛ اگر چه که زیر هر فشاری قرار بگیرم.
خلاصه مباحث سلوک عاشورایی ، ص ۱۶۰
#ما_ملت_امام_حسینیم
#موکب_سلیمانی
🆔
@elalhabibk 🏴