2⃣2⃣ در درون انسان سه بعد وجود دارد: عقلی،قلبی،و نفسانی بعد عقلی و قلبی حق را میخواهند اما بعد نفسانی همیشه باحق در جدال است. در بیرون انسان گاهی نسبت به حق اقرار می‌کند و گاهی علاوه بر اقرار عمل هم میکند خصوصیات حق در روایات مانع تشخیص حق هواهای نفسانی ست .در آیات سخن از« پوشاندن حق» است نه «پوشیده بودن آن». « وَلا تَلبِسُوا الحَقَّ بِالباطِلِ»(بقره،۴۲) بر تن حق لباس باطل نپوشانید. علی علیه‌السلام «مَن کَانَ غَرَضُهُ البَاطِلَ لَم یُدرِکِ الحَقَّ وَلَو کَانَ أشهَرَ مِنَ الشَّمسِ (غررالحکم، ص ۷۱) آن کسی که غرضش باطل است یعنی هوای نفس دارد و به دنبال نفسانیات است نمی تواند حق را درک کند ؛ اگرچه حق،مثل آفتاب بلکه روشن تر از آفتاب هم باشد . _چرا حق،معرِّف خودش است و نیاز به معرفی ندارد و نباید آن را پوشاند؟ سرش در مسأله عقل نهفته است ؛چه عقل نظری و چه عقل عملی .انسان مفطور به این فطرت است و حکمت نظری و عملی در وجود او است. انسان مفطور به حق است و در سرشت او وجود دارد. حق نسبت به ابعاد بیرونی انسان، یا گفتاری است و یا رفتاری که اینها با هم فرق دارند . برخی وقتی حق به نفعشان است سخن ازحق می گویند ، اما اگر به نفع نباشد از آن روی گردان می شوند و طوری رفتار می کنند که انگار حق را نمی‌فهمند. امام حسین علیه السلام می فرمود حق و معروف نزد من محبوب تر است ؛ اگر چه که زیر هر فشاری قرار بگیرم. خلاصه مباحث سلوک عاشورایی ، ص ۱۶۰ 🆔 @elalhabibk 🏴