سنگ گرفتن :
«ورزشهای بومی ، نظیر بعضی از ورزشهای باستانی ما از دیسک و میسک و آن چیزهایی که آنها پرتاب می کنند ، بهتر است. آنها هیچ وجهی ندارد. فرض کنید هالتر زدن خوب است. چرا سنگ زدن نباشد؟ سنگی که ما در باشگاهها بر می داریم ؛ سنگ می زنیم به تعبیر خود زورخانه دارها یا سنگ می گیریم، چرا ما سنگ گرفتن را باب نکنیم؟ بیایید اینها را در دنیا معرفی کنید.»( از فرمایشات مقام معظم رهبری،
#امام_خامنه_ای در دیدار با رئیس و معاونین سازمان تربیت بدنی ، ۱۳۷۵/۱۰/۸ هجری خورشیدی )
🔴در باره سابقه سنگ زورخانه ، روایتی هم است از «
#فتوت نامه سلطانی» که علت پیدایش سنگ و سبب سنگ گرفتن را توجیه می کند:
«گویند چون حضرت ابراهیم (ع ) سنگ کعبه را از طور سینا و طور زینا و لبنان و.... کوه حرا به جایش می برد هر بار آن را در کعبه بلند می کرد و بازبرجایش می گذاشت و حضرت پیامبر اسلام (ص) سنگ آسیایی را که ابوجهل می خواست بر سرش بزن ، از سوراخ آن به گردن ابوجهل انداخت. چون ابوجهل التماس به خلاصی خود کرد ، آن را از گردن او گرفت و بالا برد و از او ایمان خواست، ولی ابوجهل انکار کرد. حضرت باز سنگ را به گردن او انداخت و باز او زاری نمود. این عمل به دفعات تکرار شدیعنی هر بار که ابو جهل از روی ناچاری اظهار ایمان می کرد ، حضرت سنگ را از گردنش بیرون می آورد و چون آن ملعون پشیمان می شد بر سرش فرو می آورد.بلند کردن سنگ را بر سردست، به برداشتن در خیبر به وسیله حضرت علی (ع) هم نسبت داده اند».
🔷سنگ در میان جنگ ابزارها به سپر می ماند. در کتاب مینوخردمند مربوط به دوره ساسانی آمده است ، مردم ایران در دوره باستان با این عبارت که سپر راستی در دست گیرند و
گرز شکر گزاری و
کمان آمادگی ، ضمن توجه دادن به آیین جوانمردی، به وسیله آلاتی شبیه ابزار ورزش زورخانه ای به جنگ با اهریمن دعوت شده اند. هنوز هم ورزشکاران باستانی موقع سنگ گرفتن با خواندن تلقین هایی که توجه دادن به مقدسات است ، روح را به احساسات جوانمردی و بدن را به نیرومندی می آرایند.
🔴شمارش سنگ در تهران ۱۱۷ عدد است که به آن کمر بسته مولی می گویند ، در اصفهان به ۱۱۴سوره کلام مجید استناد شده و ۱۱۴ عدد است ودر خراسان ۱۱۰ را برای شمارش مبنا می گیرند که طبق حروف ابجد نام مبارک حضرت علی (ع )است.
💢در شمارش
#سنگ بر اساس الفاظ و عبارات قرآنی ، یا کنایه و استعاره و الفاظ مناسب مذهبی انجام می گیرد .
📗منبع : نگاهی به تاریخ ورزش زورخانهای، بهرام بیضایی، ناشر: خود آن مرحوم، ۱۳۳۷ هجری خورشیدی.
#اندیشه_نظامی_ایران
#پهلوانی
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2700804115Cb7c0563901