#فرهنگی
#تبلیغی
#مسجد
#آسیب
🔰
مهم ترین آسیب های فرهنگی مساجد
۱- هدف دانستن ابزارهای تربیتی و توقف در روش هایی که خود هدف نیستند بلکه راه رسیدن به هدف هستند؛ از قبیل هنر و ورزش.
گاه آن قدر به این برنامه ها توجه می شود که فعالیت های دیگر مسجد تحت الشعاع قرار می گیرد. علت این گونه افراط و تفریط ها فقدان برنامه ی صحیح و عدم جامع نگری متولیان فرهنگی مسجد است.
۲- عدم استمرار برنامه های فرهنگی و مقطعی بودن آن ها.
در خیلی از مسجدها، برنامه های فرهنگی فقط در مقطعی از سال، مثل ماه تابستان، وجود دارد و در بقیه ی سال هیچ برنامه ی مستمر و پایداری نیست. این روش به ضعف برنامه ها و فعالیت های فرهنگی مسجد و عدم موفقیت امور فرهنگی منجر می شود.
۳- عدم تعادل در ایجاد شور و شعور(عشق و بصیرت، عاطفه و فهم).
شور و شعور در واقع دو بال پرواز دانش آموزان به سوی قله ی هدایت و تربیت هستند که بدون داشتن هر کدام از این دو بال، نمی توان به مقصد رسید. شور بدون شعور بی فایده است و به فعلی مثبت نمی انجامد.
۴- گرفتار شدن به معضل کمیت گرایی.
بسیاری از مسئولان فرهنگی ملاک موفقیت برنامه ها و طرح ها را تعداد شرکت کنندگان می دانند؛ لذا اکثر مربیان مسجدی و گردانندگان امور فرهنگی در گزارش های خود بیشتر به ثبت آمار و ارقام و تظاهر به پررونق بودن کلاس ها می پردازند. درحالی که، نگاه اسلام به تربیت افراد مؤمن نگاهی کیفی و ارزشی است. قرآن کریم دراین باره می فرماید: «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً»، چه بسیارند گروه های اندک که به اذن خداوند بر گروه های پر جمعیت غالب می شوند. همچنین در نگاه قرآن، آنچه باعث پیروزی مؤمنان می شود تعداد آن ها نیست بلکه اراده و مقاومت آنان است. قرآن می فرماید: «إِن یَکُن مِّنکُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ وَ إِن یَکُن مِّنکُم مِّئَةٌ یَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ»، اگر بیست نفر از شما صابر باشند، بر دویست نفر غلبه می کنند و اگر صد نفر باشند بر هزار نفر غلبه خواهند کرد.
۵- داشتن نگاه اقتصادی به فعالیت های فرهنگی
🔰
آسیب شناسی فرهنگی و تبلیغی مساجد
۱- عدم برنامه ریزی و نا منظم و ناهدفمند بودن برنامه های تبلیغی در مسجد؛
۲- عدم استمرار برنامه های تبلیغی در طی سال؛
۳- کمبود امکانات تبلیغی برای برنامه های تبلیغی در مسجد؛
۴- عدم کنترل و نظارت بر نحوه ی اجراء برنامه های تبلیغی در مسجد
۵-ناآگاهی امامان جماعات نسبت به مباحت روان شناختی وتربیتی مخاطبان بویژه نوجوانان، جوانان وبانوان
۶- مطابقت نکردن اعمال و رفتار بعضی مبلغان با گفتار و کلام آنها؛
۷- عدم پاسخ مناسب و قانع کننده در برابر پرسش های جوانان؛
۸- عدم ارزیابی هفتگی یا ماهانه بر عملکرد و برنامه های تبلیغی مسجد؛
۹- آشنا نبودن بیشتر مبلغان با علوم مؤثردرتبلیغ مانند جامعه شناسی؛
۱۰- تکراری بودن بحث های سخنرانان؛وعدم مطابقت آن با نیاز مخاطبان
۱۱- عدم توجه جدی به امر نوآوری و ارائه راه های نو در جذب اقشار مختلف؛
۱۲ - کم رنگ شدن مسائل تبلیغی در مسجد؛
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat