💠 مائده رمضانه (مبانی تربیتی نوجوان، در محضر سورۀ لقمان) 🗣️ نکاتی از سلسله مباحث استاد چیت‌چیان 📋 3⃣ نوجوانی دورۀ تولد معنوی انسان ✅ در آیه ١٤ سوره قصص می‌خوانیم: 💎 وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَىٰ آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ✅ در روایت داریم که منظور از «بلغ اشده» آغاز دورۀ نوجوانی است که از حدود سیزده سالگی شروع می‌شود و «استوی» انتهای دورۀ نوجوانی که حدودا سن هجده سالگی است را مدنظر دارد. چنانچه گفتیم با طی نمودن مسیر احسان و رفتار محسنانه می‌توان به حکمت رسید و در این آیه نیز می فرماید بعد از گذشت این دوره خدواند متعال در مقابل رفتار محسنانه به نوجوان پاداش علم و حکمت عطا می‌کند. ✅ دورۀ نوجوانی دورۀ محسن شدن است. یعنی در این دوره باید سیستم ادراکی فرزند ما بر پایه‌ی آیات الهی فعال شود و به دنبال آن با درک حقایق، رفتاری محسنانه داشته باشد. ✅ وقتی سیستم ادراکی فرد فعال شد و خودش از دل آیات الهی به حقایق پی برد، دیگر نیازی به زور و اجبار نیست؛ بلکه نوجوان ما خودش آنچه را باید انجام می‌دهد. دیگر نیازی به اهرم‌های بیرونی توبیخ و تنبیه و تشویق و پاداش نیست. چراکه او کمال خود را در انجام عمل درست می‌بیند. ✅ درنتیجه نوجوان به دورۀ استواء و تعادل می‌رسد. یعنی در فکر و رفتار خود دچار ثباتی می‌شود که در برابر دوستان بد و محیط‌های نامناسب و لغزشگاه‌ها می‌تواند خود را از آسیب‌ حفظ کند. 🔗 لینک مشاهده جلسه دوم رمضانه: https://www.aparat.com/v/ET2dw 💡یک پیشنهاد تربیتی 🔹به کانال مرکز تربیت رسانه‌ای باران بپیوندید: 📌 @Bmtc_ir