امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره نساء ، آیه ۷۷ جزء پنج تفسیر نور @emameraouf
سوره نساء آیه ۷۷ تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: مسلمانان صدر اسلام در دوران سخت مكّه، از پیامبر اسلام اجازه‌ی جنگ با مشركان را می‌خواستند و می‌گفتند: پیش از اسلام عزیز بودیم، اینك به خاطر اسلام گرفتار فشاریم، بگذار بجنگیم تا عزّت خود را به دست آوریم. پیامبر صلی الله علیه و آله كه آن هنگام مأمور به جنگ نبود، اجازه نمی‌داد، ولی پس از هجرت كه فرمان جهاد آمد، جمعی از همان جهاد طلبان، دست به اعتراض و بهانه جویی زدند و كفّار مكّه را بزرگ شمرده و از آنان به شدّت می‌ترسیدند. «خَشْیَةِ» به ترسی گفته می‌شود كه برخاسته از عظمت و بزرگ دانستن طرف مقابل باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: مراد از «كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ»، «كفّوا السنتكم» است، گویا شعارهای توخالی می‌دادند كه آیه نازل شد، دست بردارید. ‌# تفسیر نوالثقلین كافی ج 2 ص 114.$ امام باقر علیه السلام یكی از نمونه‌ها را صلح امام حسن علیه السلام معرّفی فرمودند كه آن صلح از آنچه خورشید بر آن می‌تابد برای امّت اسلام بهتر بود. ‌# كافی ج 8 ص 330.$ آری، رهبر معصوم گاهی مثل امام حسن علیه السلام فرمان آتش‌بس می‌دهد و گاهی مانند امام حسین علیه السلام جنگ و شهادت را لازم می‌داند. در روایات متعددی می‌خوانیم كه مراد از اجل قریب كه مردم تقاضای تأخیر جهاد را تا آن زمان دارند، قیام حضرت مهدی علیه السلام است. ‌# تفسیر عیّاشی، ج 1، ص 257.$ یعنی افرادی می‌گویند: تا زمان قیام امام زمان علیه السلام نباید حكم قتال بیاید. پیام‌ها: 1- توجّه به تاریخ، سازنده است. أَ لَمْ تَرَ ... 2- در آغاز هر انقلابی، تحمل مشكلات و سعه‌ی صدر لازم است. «كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ» 3- باید احساسات زودرس و شعارهای توخالی را كنترل كرد. «كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ» 4- دستورهای خداوند، طبق مصالح واقعی است، نه تقاضای مردم. «كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ» (با توجّه به شأن نزول) 5- همیشه و همه جا شمشیر كارساز نیست. در شرایط بحرانی و عدم آمادگی، نباید بهانه به دشمن قوی پنجه داد. «كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ» 6- از رسول خدا و فرمان خدا جلو نیفتید و در امور دینی، اظهار سلیقه‌ی شخصی نكنید. «كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ» 7- با نماز كه یاد خداست، آرامش درونی كسب كنید و با زكات، خلاهای اقتصادی را پر كنید. «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» 8- مسائل عبادی اسلام با مسائل اقتصادی آن بهم پیوسته است. «الصَّلاةَ، الزَّكاةَ» 9- در میان عبادات، نماز و زكات جایگاه ویژه دارد. «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» 10- نماز بر زكات مقدّم است. (هر كجا نامی از این دو است، اوّل نام نماز است) 11- فرمان نماز وزكات قبل از جهاد صادر وتشریع شده است. كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ ... 12- خودسازی، مقدّم بر جامعه‌سازی است، آنكه اهل نماز و زكات نباشد، اهل اخلاص و ایثار نخواهد بود. «أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» 13- آنان كه زود داغ می‌شوند، زود هم سرد می‌شوند. آری هر داغی، سرد می‌شود، ولی هیچ پخته‌ای خام نمی‌شود. كُفُّوا أَیْدِیَكُمْ‌ ... فَلَمَّا كُتِبَ‌ ... لِمَ كَتَبْتَ‌ 14- انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است. گاهی از شعار تا عمل فاصله زیاد است. فَلَمَّا كُتِبَ‌ ... إِذا فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ‌ 15- فرمان جهاد، وسیله‌ی آزمایش مردم است. كُتِبَ‌ ... الْقِتالُ‌ ... فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ‌ 16- سرچشمه اعتراض به‌فرمان جهاد، ترس است. یَخْشَوْنَ‌ ... لِمَ كَتَبْتَ‌ 17- عامل مهم ترك جبهه و جهاد، دلبستگی‌های دنیوی است. «لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلی‌ أَجَلٍ» 18- به فرمان‌های خدا و زمان صدور آنها اعتراض نكنید. در برابر امر الهی، محاسبات زمانی و مكانی خود را كنار بگذارید. «لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلی‌ أَجَلٍ قَرِیبٍ» 19- اعتراض به فرمان خدا، نشانه‌ی بی‌تقوایی است. لِمَ كَتَبْتَ‌ ... خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی‌ 20- اگر چشم اندازتان را وسیعتر از این جهان مادّی قرار دهید، به متاع اندك دنیا دلبسته نمی‌شوید. «وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ» 21- كامیابان آخرت، تنها اهل تقوایند. «خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی‌» @emameraouf