⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش سوم و پایانی)
🔶برای اینکه فردی مسلط به مباحث
#سوادرسانه شود، لازم است دو سطح از آموزش را طی کند، که در بخش قبلی این نوشتار، سطوح مذکور توضیح داده شد؛ در این بخش به مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانه ای پرداخته میشود.
🔴مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانه ای
🔷شخصی که دارای سواد بهره گیری از رسانه هاست، در نحوهی استفاده از رسانه ها به برنامه ریزی شخصی می پردازد و به اهمیت این برنامه ریزی واقف است. بدین معنا که توجه بیشتری به انتخاب و تماشای انواع مختلف برنامه ها داشته، به صورت مشخصی به استفاده از تلویزیون، رایانه، بازی های الکترونیکی، فیلم ها و دیگر رسانه ها پرداخته و میزان مصرف را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، خود را ملزم می کند در استفاده از رسانه، جیرهی مصرف داشته باشد.
🔷چنین فردی در گام بعد به جنبه های نامحسوس تر رسانه ها توجه می کند و به پرسش ها و موضوعات عمیقی مانند چه کسی پیام های رسانه ای را میسازد؟ با چه اهدافی فرستادن پیام دنبال میشود؟ چه کسی از ارسال پیام سود می برد و چه کسی ضرر میکند؟ و... می پردازد. به بیان دیگر، در این مرحله با توجه به ویژگی های پیام دهنده، به گزینش پیام ها پرداخته و برخی از پیام های مطلوب را برگزیده و بقیهی پیام ها را نادیده می گیرد.
🔷سپس با کمک برخی مهارت های لازم برای تماشای انتقادی، به تجزیه و تحلیل و پرسش دربارهی چارچوب ساخت پیام و جنبه های جا افتاده در آن می پردازد. آن چه در این مرحله اهمیت دارد، شناخت حقایق و جنبه هایی از پیام است که حذف شده است. در این مرحله همچنین به نقد پیام های رسانه ای پرداخته می شود.
💠در نهایت می توان گفت
#مخاطب با داشتن
#سوادرسانهای در مواجهه با پیام های مختلف از رسانه ها و برای دریافت معنای حقیقی آن ها، دو مرحله ی گزینش گری و پردازش گری را باید پشت سر بگذارد. بدین ترتیب،
#سوادرسانهای همانند فیلتری عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پیام، از لایه های فیلتر سواد رسانه ای عبور کرده و شکل مواجهه با پیام معنادار شود.