بسم الله العلیم الخبیر سلام علیکم و رحمةالله ۱-مولفه آسیب شناسی وضع موجود، با ترسیم - وضع موجود - وضع مطلوب و فاصله بین آن،و توجه به این امر که نمیشه، آدم‌ها به تنهایی به اون وضع مطلوب برسن، و باز نمیشه به صرف باهم بودن و بدون انسجام لازم و کافی، و وجود ارکان تشکیلات(رهبر آدم هدف نظم) و یا به عبارتی بدون ساختار صحیح تشکیلات ، به اون غایت مطلوب رسید؛ ضرورت تشکیلات و تشکیلاتی شدن رو‌تبیین می‌کنه. اگر انسانها کارآمدی تشکیلات، برای رسیدن به آرمان رو بچشند ، به ضرورت تشکیلاتی بودن و واجب بودن آن (ونه استحبابی و فوق برنامه بودن)و استفاده از آن در امور زندگی و حیات، پی می برند. ۲-سه سطح انسان سازی، دولت سازی، جامعه سازی ۳-ابتناء تشکیلات باید دانش نظری مستند به آیات وروایات و نظریات مبنایی علمی، و دانش تجربی تأیید شدهِ کسب شده باشه، -تاباسلایق متفاوت وتفاوت آدمها، جدیت و ضرورت تشکیلاتی بودن، و اساسِ تشکل‌ها مخدوش نشه!! -وظرفیت انتقال محتوا و معنا رو در قالب آموزش و تعلیم وپرورش ، درسطوح گسترده و کلان داشته باشه، ( من جمله تربیت مدرس و پژوهشگر تشکیلات) -ودر مجامع علمی قابل دفاع باشه ، و استدلال منطقی ومستحکم و مستقیمی ، اونو پشتیبانی کنه... هرچند منطق تشکیلات، منطق عمل است. ۴- تعلیمِ محتوا ،ابعاد محتوا، قابلیت غور کردن درمحتوا، بسته بندی و دسته بندی کردن بر اساس مخاطب‌ها و محیط‌های مختلف، و کسب مهارتها وتکنیک های تدریس و پزوهشگری، ۵- ۴دسته. نظریه ربط ،نظریه تولی، نظریه رشد ، نظریه نظم 🔸نظریه ربط؛بیان میکنه موجودات عالم من جمله انسان، اساساً ارتباط پایه خلق شدن و زندگی می کنن. و موجودات در نسبت با یکدیگر معنا می‌شن. ارتباط بین موجودات و ربط دادن و هندسه برقرار کردن بین موجودات، یکی از ویژگی‌های اصلی عالم خلقت است. 🔹نظریه تولی ،ارتباطات بین موجوداتِ عالم را جهت میده .و اون رو به سمت مطلوب و غایت و هدف سوق می ده. این نظریه بیان میکنه ،یک حالت پذیرندگیِ ولایت و اولویت دهی به غیر خود (ونه اِعمال ولایت) در موجودات در ارتباط با یکدیگر وجود داره. مبتنی بر این پذیرش ولایت، و میزان پذیرش آن، حرکت وتبعیت وسلسله مراتب، بین موجودات ، ایجاد و معین میشه! 🔹نظریه رشد،بیان میکنه همه موجودات عالم در یک سیر تربیتی ویک صیرورتی، به سمت حق تعالی در حرکتند. و آن ارتباطات و تولی در راه رسیدن به این رشد است. 🔸نظریه نظم، بیان میکنه نظم بین موجودات عالم ،شکل دهنده مسیر رشد است. و رشد و ارتباطات و تولی مطرح شده ،بدون نظمِ موجودِ بین موجودات محقق نمی‌شود. یعنی نظام هستی قالب دارد. وقالب آن هم از سوی حق تعالی تقدیر شده و می‌شود به عبارتی شاید بشه گفت: در تناظر ۴ علل پدیده‌ها، (علت مادی، علت فاعلی، علت صوری و علت غایی) ربط ⬅️ علت فاعلی تولی⬅️ علت مادی نظم ⬅️ علت صوری رشد ⬅️ علت غایی ، باشه. ۶- جذب در تشکیلات و تعامل انسانها ، مبتنی بر نظریه ربط است. ایدکم الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یاعلی