بسم الله العلیم الخبیر
سلام علیکم و رحمةالله
۱-مولفه آسیب شناسی وضع موجود،
با ترسیم
- وضع موجود
- وضع مطلوب
و فاصله بین آن،و توجه به این امر که نمیشه، آدمها به تنهایی به اون وضع مطلوب برسن،
و باز نمیشه به صرف باهم بودن و بدون انسجام لازم و کافی،
و وجود ارکان تشکیلات(رهبر آدم هدف نظم)
و یا به عبارتی بدون ساختار صحیح تشکیلات ، به اون غایت مطلوب رسید؛
ضرورت تشکیلات و تشکیلاتی شدن روتبیین میکنه.
اگر انسانها کارآمدی تشکیلات، برای رسیدن به آرمان رو بچشند ،
به ضرورت تشکیلاتی بودن و واجب بودن آن (ونه استحبابی و فوق برنامه بودن)و استفاده از آن در امور زندگی و حیات، پی می برند.
۲-سه سطح
انسان سازی، دولت سازی، جامعه سازی
۳-ابتناء تشکیلات باید دانش نظری مستند به آیات وروایات و نظریات مبنایی علمی، و دانش تجربی تأیید شدهِ کسب شده باشه،
-تاباسلایق متفاوت وتفاوت آدمها،
جدیت و ضرورت تشکیلاتی بودن،
و اساسِ تشکلها مخدوش نشه!!
-وظرفیت انتقال محتوا و معنا رو در قالب آموزش و تعلیم وپرورش ،
درسطوح گسترده و کلان داشته باشه،
( من جمله تربیت مدرس و پژوهشگر تشکیلات)
-ودر مجامع علمی قابل دفاع باشه ، و استدلال منطقی ومستحکم و مستقیمی ،
اونو پشتیبانی کنه...
هرچند منطق تشکیلات، منطق عمل است.
۴- تعلیمِ
محتوا ،ابعاد محتوا، قابلیت غور کردن درمحتوا،
بسته بندی و دسته بندی کردن بر اساس مخاطبها و محیطهای مختلف،
و کسب مهارتها وتکنیک های تدریس و پزوهشگری،
۵- ۴دسته.
نظریه ربط ،نظریه تولی،
نظریه رشد ، نظریه نظم
🔸نظریه ربط؛بیان میکنه موجودات عالم من جمله انسان، اساساً ارتباط پایه خلق شدن و زندگی می کنن.
و موجودات در نسبت با یکدیگر معنا
میشن.
ارتباط بین موجودات و ربط دادن و هندسه برقرار کردن بین موجودات، یکی از ویژگیهای اصلی عالم خلقت است.
🔹نظریه تولی ،ارتباطات بین موجوداتِ عالم را جهت میده .و اون رو به سمت مطلوب و غایت و هدف سوق می ده.
این نظریه بیان میکنه ،یک حالت پذیرندگیِ ولایت و اولویت دهی به غیر خود (ونه اِعمال ولایت) در موجودات در ارتباط با یکدیگر وجود داره.
مبتنی بر این پذیرش ولایت، و میزان پذیرش آن،
حرکت وتبعیت وسلسله مراتب، بین موجودات ، ایجاد و معین میشه!
🔹نظریه رشد،بیان میکنه همه موجودات عالم در یک سیر تربیتی ویک صیرورتی،
به سمت حق تعالی در حرکتند.
و آن ارتباطات و تولی در راه رسیدن به این رشد است.
🔸نظریه نظم، بیان میکنه نظم بین موجودات عالم ،شکل دهنده مسیر رشد است.
و رشد و ارتباطات و تولی مطرح شده ،بدون نظمِ موجودِ بین موجودات محقق نمیشود.
یعنی نظام هستی قالب دارد.
وقالب آن هم از سوی حق تعالی تقدیر شده و میشود
به عبارتی شاید بشه گفت:
در تناظر ۴ علل پدیدهها،
(علت مادی، علت فاعلی، علت صوری و علت غایی)
ربط ⬅️ علت فاعلی
تولی⬅️ علت مادی
نظم ⬅️ علت صوری
رشد ⬅️ علت غایی ، باشه.
۶- جذب در تشکیلات و تعامل انسانها ، مبتنی بر نظریه ربط است.
ایدکم الله
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
یاعلی