🔆 *«قالَ أَراغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِی يا إِبْراهِيمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ وَ اهْجُرْنِی مَلِيًّا»* 🔆 *«گفت: اى ابراهيم! آيا از خدايان من بيزارى؟ اگر از (اين روش) دست برندارى قطعاً تو را سنگسار خواهم كرد و (اكنون) براى مدّتى طولانى از من دور شو.»* 📗 سوره مریم، آیه ۴۶ 🔷 حضرت ابراهیم گفتار عموی خود را می‌شنود که متعجبانه در مقابل اِعراض ابراهیم موضعی بسیار خشن اتخاذ می‌کند و هرگز طاقت مشاهدۀ ابراهیم را ندارد. در واقع گویا عموی حضرت، تصور اعراض ابراهیم از معبود خود را ندارد و زمانی که با این واقعیت مواجه می‌شود، از نگاه او ابراهیم امر غیرموجهی انجام داده است. 🔷 اهل شرک به این حقیقت واقف می‌شوند که اگر فردی از بادۀ توحید مست شود؛ هرگز هیچ امری را بر توحید ترجیح نمی‌دهد و از موحد بودن جدا نمی‌شود. 🔷 اگر آزر احتمال جدایی حضرت ابراهیم را می‌داد، قطعاً او را تطمیع و تشویق می‌کرد تا به معبود او گرایش پیدا کند؛ اما تهدید آزر از این امر حکایت می‌کند که موحدین، لذت توحید را با هیچ لذتی معاوضه نمی‌کنند. 🔷 عبارت «يا إِبْراهِيمُ» در گفتار عموی حضرت ابراهیم دلیل بر عطوفت نداشتن اوست. از گفتار او هیچ رحمت و محبتی استشمام نمی‌شود؛ بدین جهت در مقابل حضرت ابراهیم که تمام جملات و گفتارش بسیار مؤدبانه بود او با استفهام انکاری ابراهیم را توبیخ می‌کند. ⬅️ گفتار عموی حضرت ابراهیم به‌عنوان یک بت‌پرست نمایانگر سطح تفکر یک انسان غیرالهی است که اولاً: هیچ گونه منطقی ندارد؛ ثانیا: از تازیانۀ قدرت برای اعلام خواسته‌های خود استفاده می‌کند و از عاطفه و محبت بی‌بهره است. ⬅️ *آیه به این نکته اشاره دارد که اهل باطل وسعت وجودی ندارد و هرگز حتی ملاقات با اهل حق را نمی‌توانند پذیرا شوند.* ✍🏼 بعضی از مفسرین می‌گویند: عموی ابراهیم باعبارت «وَ اهْجُرْنِی مَلِيًّا» درخواست فاصله فیزیکی بین خود و حضرت ابراهیم را دارد. یا در خواست فاصلۀ گفتاری را دارد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام