🔆 *«وَ نادَيْناهُ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَ قَرَّبْناهُ نَجِيًّا»* 🔆 «و از جانب راست (كوهِ) طور او را ندا داديم و به (مقام قرب خود و) رازگويى نزديكش ساختیم.» 📗 سوره مریم، آیه ۵۲ ❇️ خداوند در آیه قبل فرمود «مُخلَصاً» و سپس در این آیه فرمود: «نَجیّاً»؛ یعنی موسی اول از خود رها شده بود و بعد با خدا نجوا داشت. 🔷 به انسان آموزش داده می‌شود که هر کس نباید با ادبیات خودش با خداوند نجوا داشته باشد، بلکه باید با لسان معصوم نجوا کند؛ چون انسان بایستی در نجوا کاملاً از همه چیز خلاص شود. از آنجا که خلاص‌شدن کامل برای او مقدور نیست؛ باید با لسان معصوم با خداوند نجوا داشته باشد. 🔷 گفته شده که «تقرب» وظیفۀ بنده است؛ اما «تقریب» را خدای سبحان انجام می‌دهد. بنده خود را به‌خدا نزدیک می‌کند؛ اما نزدیک‌کردن نهایی فعل خداست. 🔷 اگر برای قرب باب مفاعله بکار گرفته نشده؛ یعنی قرب کار خداست و بنده نزدیک شدن به خداوند را اراده می‌کند؛ اما خداوند، ایجادکنندۀ قرب است و موانع حضور را مرتفع می‌کند. ❇️ خداوند سبحان جذبه‌ای نصیب حضرت موسی کرد که در آن جذبه، اسراری در اختیار او قرار گرفت و صاحب سِرّ شد و خداوند او را سِیر داد. ✨ گر می‌برندت واصلی، گر می‌روی بی‌حاصلی ❇️ خداوند در دو جایگاه «نادَيْنا» و «قَرَّبْنا»، عظمت خود را به نمایش می‌گذارد. حضرت موسی باید در مقابل عظمت الهی تعظیم کند. ❇️ دریافت‌هایی که در کوه طور به حضرت موسی شد، به او شرافت بخشید و رازهای مگوی خداوند بر او آشکار شد. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام