💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۱۲* 🔶 *ج) اصول ناظر به عمل تربیتی* 🔸*۶. کرامت‌پروری* ✍🏼 ازنظر استاد مطهری عزت و کرامت نفس، ام‌المسائل اخلاقی است. در احادیث بر اهمیت و کارکردهای تربیتی کرامت نفس تأکید شده است. 🍃 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: 🔅 *«مَن کرُمَت عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَت عَلیهِ شَهَواتُهُ»* 🔅*«هرکس نفسش کرامت پیدا کرد، شهواتش در نظرش کوچک می‌شوند»* 📘 نهج‌البلاغه،حکمت ۱۵۵ ✴️ *اوج عزت‌دهی را می‌توان در سبک تعامل حضرت زهرا علیها‌السلام با فرزندانش یافت. آن حضرت با خطاب‌های محبت‌آمیزی که موجب تقویت کرامت و عزت فرزندانش می‌شد، با آنان سخن می‌گفت.* ✳️ در حدیث شریف کساء آمده است: ناگاه فرزندم، حسن، وارد شد و گفت: ای مادر، سلام بر شما. گفتم: سلام بر تو، ای روشنی چشم و میوۀ دل من.» 🔸*۷. کردار، مؤثرتر از گفتار* ✍🏼 به اعتقاد علامه جعفری *بهترین راه شکل دادن به رفتار متربی، اقدام عملی مربی است؛* چراکه عمل نسبت به آموزش و گفتار تحقق عینی‌تری دارد، درحالی‌که الفاظ صرفاً آیینه‌هایی هستند که مفاهیم را نشان می‌دهند و اگر بایسته و شایسته باشند ممکن است در متربی مؤثر افتند. ✴️ علاوه بر اینکه عمل مربی، به آموزش.های تربیتی جنبۀ عینی می.دهد، موجب ایجاد انگیزه و تحریک عاطفی در متربی می‌شود؛ چراکه عمل نشان می‌دهد عمل.کننده به کاری که انجام می‌دهد معتقد است. ✳️ بنابراین کردار عینی مربی می‌تواند اصلی مهم در فرایند تربیت باشد و بخشی از اهداف تربیتی را محقق کند. ✳️ *فرزندان فاطمه علیها‌السلام همیشه شاهد بودند که مادرشان به مردم کمک می‌کرد و خود گرسنه می‌ماند و به قیمت گرسنگی خود دیگران را سیر می‌کرد.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام