#حدیث_روز
💠 *«اصول پرورش فضائل اخلاقی در فرزندان برمبنای سیره تربیتی حضرت زهرا علیهاالسلام»۱۲*
🔶 *ج) اصول ناظر به عمل تربیتی*
🔸*۶. کرامتپروری*
✍🏼 ازنظر استاد مطهری عزت و کرامت نفس، امالمسائل اخلاقی است. در احادیث بر اهمیت و کارکردهای تربیتی کرامت نفس تأکید شده است.
🍃 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
🔅 *«مَن کرُمَت عَلَیهِ نَفْسُهُ هانَت عَلیهِ شَهَواتُهُ»*
🔅*«هرکس نفسش کرامت پیدا کرد، شهواتش در نظرش کوچک میشوند»*
📘 نهجالبلاغه،حکمت ۱۵۵
✴️ *اوج عزتدهی را میتوان در سبک تعامل حضرت زهرا علیهاالسلام با فرزندانش یافت. آن حضرت با خطابهای محبتآمیزی که موجب تقویت کرامت و عزت فرزندانش میشد، با آنان سخن میگفت.*
✳️ در حدیث شریف کساء آمده است: ناگاه فرزندم، حسن، وارد شد و گفت: ای مادر، سلام بر شما. گفتم: سلام بر تو، ای روشنی چشم و میوۀ دل من.»
🔸*۷. کردار، مؤثرتر از گفتار*
✍🏼 به اعتقاد علامه جعفری *بهترین راه شکل دادن به رفتار متربی، اقدام عملی مربی است؛* چراکه عمل نسبت به آموزش و گفتار تحقق عینیتری دارد، درحالیکه الفاظ صرفاً آیینههایی هستند که مفاهیم را نشان میدهند و اگر بایسته و شایسته باشند ممکن است در متربی مؤثر افتند.
✴️ علاوه بر اینکه عمل مربی، به آموزش.های تربیتی جنبۀ عینی می.دهد، موجب ایجاد انگیزه و تحریک عاطفی در متربی میشود؛ چراکه عمل نشان میدهد عمل.کننده به کاری که انجام میدهد معتقد است.
✳️ بنابراین کردار عینی مربی میتواند اصلی مهم در فرایند تربیت باشد و بخشی از اهداف تربیتی را محقق کند.
✳️ *فرزندان فاطمه علیهاالسلام همیشه شاهد بودند که مادرشان به مردم کمک میکرد و خود گرسنه میماند و به قیمت گرسنگی خود دیگران را سیر میکرد.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
|
بله |
ایتا | تلگرام