#حدیث_روز
💠 *«نظم اجتماعی در سایه حقوق شهروندی در سیره علیبنالحسین علیهالسلام»* ۷
🔷🔹 *ویلیام چیتیک قائل است که تمدن اسلامی دو جنبه دارد. جنبه بیرونی و جنبه درونی.*
🔹 بیشتر افرادی که با دین اسلام مواجه شدهاند، جنبۀ بیرونی که فارغ از جهات عشق و حرارت است را ملاحظه کردهاند؛ اما اگر به رویۀ دیگر این تمدن که مملو از عشق و محبت است توجه کنیم تصور دیگری از این تمدن را در مییابند.
🔹 وی در این رابطه مینویسد: «تمدن اسلامی به طور کلی بسیار شبیه به یک شهر مسلماننشین قدیمی است. دیوارهای بیرونی حکایت از گرفتگی و کسالت و غمبار بودن میکنند.
🔹 ورود به دنیای پشت این دیوار نیز آسان نیست؛ اما اگر شخصی بتواند با اهالی این شهر صمیمی شود، به او حیاطها و باغهای دلانگیز و زیبایی نشان داده خواهد شد که مملو از گلهای خوشبوی درختان میوه و فوارههای جوشان هستند.
🔹آنهایی که در رابطه با تاریخ اسلام، وقایع سیاسی و بنیادگرایهای آن مطلب مینویسند تنها با دیوارهای آن سروکار دارند؛ زیرا راهی به درون باغهای پشت دیوار ندارند. قدیمیترین، اصیلترین و صعبالوصولترین باغهای این شهر ورود به قلبهای بزرگترین نمایندگان این تمدن است.»
🔹 اینجاست که دعاهای رسیده از دوران اولیه اسلام تصویر کاملا جدیدی را از روح زنده و پویای اسلام نشان میدهد.
و چرا که این دعاها دسترسی مستقیم به انواع رفتارها و ویژگیهای بشری را که پیشنیاز شکوفایی کامل آرمان اسلامی هستند فراهم می کنند.
🔹 به عقیده ویلیام چیتیک صحیفۀ سجادیه یکی از این باغهای پُرگل است که پشت دیوارهای تمدن اسلامی پنهان مانده است و میتوان برای ترویج جنبههای دیگری از تمدن اسلامی از آن استفاده کرد.
📚 «حوزه.نت»
🌐
emamraoof.com