🔵 یک نکته مهم تربیتی و اثر روحی آن
✅ من مکرر این حرف را به فرزندانم گفتهام که اگر بزرگتر، پدر، مادر، استاد، یا معلم در دبستان، مربی، دستوری به شما داد و گفت: این کار را بکن و این کار را نکن، مقید باشید که سریع بگویید: «چشم».
✅ اگر «چشم» نگویید و دنبال کار بروید، آن اثر در شما به وجود نمیآید که زبان شما از آن فرمان تبعیت کند و «چشم» را سریع بگوید و بعد راه بیفتد و برود.
✅ بعضی از بچهها «چشم» نمیگویند، میروند کار را انجام میدهند. برو یک لیوان آب بیاور، میرود و آب میآورد. اما بعضیها اول سریع میگویند «چشم» و بعد میروند، آب میآورند.
بعضیها تأمل میکنند و میگویند «چشم».
✅ آثار این سه نوع عملکرد انسان در روحش مختلف است. اولین اثر مثبت و فائده مطلوب برای آن کسی است که بلافاصله اراده میکند که زبان خودش که یکی از اعضایش است، آن را استخدام میکند و اظهار اطاعت میکند و میگوید: «چشم». این از همه جلو است.
✅ کسانی که از علماء که معتقد به عالم «ذر» هستند، در «قَالُوا بَلَى»ای که ارواح در آن عالم نسبت به دعوت به توحید که شدهاند، گفتهاند که سؤال شده از آنها «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»؟ من خدای شما نیستم؟ گفتهاند بله. آنها مختلف هستند.
✅ بعضیها نگفتهاند؛
بعضیها گفتهاند ولی دیر گفتهاند؛
بعضیها گفتهاند و زود گفتهاند. این شد بستر. بعد از اینکه در این نشئه و در این دنیا آمدند، آثار کیفیت و «بَلَى» گفتنشان و کمیتش، اینجا معلوم میشود.
✅ منقول از سیدبنطاووس رضواناللهتعالیعلیه است که فرموده است: من «بَلَى» گفتن خودم را در عالم «ذر» یادم است که وقتی گفتند: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»، من گفتم «بَلَى». این هم که سریع گفتم یا دیر گفتم، کیفیتش هم یادم است.
✅ ما در زندگیمان این اختلاف و کیفیت روحها را در افراد داریم و اینها اثر خودش را روی انسان در ساخته شدنش میگذارد.
✅ بعضیها خیلی کامل میشوند؛
بعضیها نیمهکاره میشوند؛
بعضیها بعد از هفتاد سالگی هم مثل جوانیشان هستند.
✅ اینها همهاش حساب دارد. اگر روند یک روند طبیعی باشد، به آن آثاری که عرض کردم میرسد، مگر اینکه به تور یک مربی بخورد و صاحب نفسی باشد و در او مؤثر واقع بشود و راه وی را عوض کند.
✅ بد بوده و خوب شود.
مثلا دلش سنگ بوده، رقت قلب پیدا کند؛
نفهم بوده، فهیم بشود.
✅ اینها بیحساب نیست.
🎤سخنرانی ۲۰ مرداد ۹۰
آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رحمتاللهعلیه:
#درس_اخلاق
═══✼🍃💖🍃✼══
🌹درس اخلاق🌹
🆔
@emamsadegh_ir