﷽
📌خلاصه
#جلسه_دوم از حلقهی مباحثه و بازخوانی بیانه گام دوم انقلاب اسلامی 1/2
☘ قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ.
من شما را
فقط به يك چيز موعظه مى كنم و آن اينكه دو تا دوتا و یا یک به یک براى خدا قيام كنيد و به پاخیزید. آیه 46 سوره مبارکه سبأ
♨️
مطلب اول: در ابتدا به صورت گفتگوی آزاد، دربارهی ضرورت
#کار_تشکیلاتی در فعالیت های
#مجاهدانه تاکید شد. به حقیقت که این کار تشکیلاتی و جمعی است که دلها را، کنار یکدیگر جمع میکند، عزم هارا راسخ و نیرو و توان افراد را بر نقطهای متمرکز می کند. حضرت
امام مجتبی «علیه السلام» می فرمایند: «هرگز گروهی در کاری یک دست و متحد نشدند مگر آنکه کارشان استحکام یافت و پیوندشان استوار گشت.» میزان الحکمة ج3 ص389. حضرت آقا نیز در یکی از بیاناتشان می فرمایند:«هیچ کاری در دنیا بدون
#تشکیلات پیش نمیرود. اسلامی ایران هم، بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد.» 1360/11/27
💢 مطلب دوم: باید توجه داشت که تمام فعالیت های تشکیلاتی ما باید ناظر به دو شناخت و عالمیت از
#زمان و
#مکان باشد. انسان باید با توجه و شناخت از ضرورتها و تغییر و تحولات زمانه خود، تلاش و برنامه ریزی کند. همچنین باید
#ضرورت های مکانی و جغرافیایی خود را با
#اشراف تمام در نظر داشته باشد و سپس فعالیت و جهت گیری خود را آغاز کرد.
قال الصادق علیه السلام:«العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس.» امام صادق (علیه السلام) فرمود: «شبهات به کسی که
#زمانه خود را بشناسد هجوم نمیآورد.» الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۱، ص ۲۶ ؛ تحف العقول ،حسن بن شعبه حرانی، ص ۳۵۶ ؛ بحارالانوار ، مجلسی، ج ۶۸ ص ۳۰۷. یکی از لوازم بصیرت همین شناخت به زمان و مکان است. قال
رسول لله «صلوات علیه»: عَلَی العَاقِلِ أن یَکوُنَ بَصِیراً بِزَمَانِهِ. لازم است بر عاقل که اوضاع و احوال
#زمان خود را بشناسد. ارشاد القلوب الی الصواب، ج 1، ص 140.
💢مطلب سوم: در ابتدای جلسه خلاصه ای از جلسه گذشته بیان شد در اهمیت بحث و گفتگو و تعمیق بیانیه گام دوم، سپس به شرح و گفتگو درباره گام های تمدنی حضرت آقا پرداختیم و یادآوری کردیم که تمدن به معنای اصدار و ارسال و به عرضه گذاشتن یک نمونه موفق و مستقل از یک حاکمیت مستقل و رو ابعاد در همه ابعاد حکومتی می باشد.
💢
مطلب چهارم: ما معتقدیم نگاه و عینک و زاویه دید حضرت امام خامنهای با تمام متفکرین و علما و زعمای شیعه به جز حضرت امام خمینی و عدهی قلیل دیگر تفاوت دارد و حقیقتا ما در بین رهبران و بزرگان تشیع، از فقدان چنین تفکری رنج می بریم. برای اثبات این گزاره شاید در چند پاراگراف و صفحه و مقاله نتوان سخن را منقح و مستدل و اکمل بیان کرد تا برای افرادی که این مسئله را قبول ندارند کاملا اقناع پذیر باشد. اما برای کسانی که مطالعات و تتبعاتی عمیق بدون جهتگیری و عینک تعصب در کتاب و سنت دارند و در این بین برداشت های هر یک از علما و اندیشمندان دینی را رویت و قرائت می کنند و بین این اندیشمندان نظرات و برداشت های حضرت امام خامنهای از مسائل مختلف دینی را نیز خوانش و مطالعه می کنند، این مسئله مخفی نیست که فهم امام خامنه ای به
مثابه حضرت امام خمینی «رحمة الله» یک
فهم جامع، کامل و اجتماعی_فردی از دین مبین اسلام و دقیق ترین تقریر از آن
#قرائت از اسلام که توسط نبی مکرم اسلام به بشریت عرضه شد می باشد.(البته که این با تحقیق و تفحصی عمیق فهم می شود.) آری به جد که کسانی که در آثار و سخنان ایشان تتبعاتی جدی داشته باشند متوجه می شوند که ایشان اندیشمند و
#پدر_تفکر_نوین_اسلامی است. ما نیز اصراری بر این نداریم که در اندک سخنان و یادداشت ما این مطلب را به جبر قبول کنید، بل حق این است که شما عزیزان را دعوت به مطالعه بدون عینک تعصب و جهت گیری خاص به نگاه ایشان و مقایسه با نحوه نگاه دیگران به شریعت مقدسه می کنیم تا خود با تفحص و بررسی به نتیجه اصح برسید.
💢مطلب پنجم: ما در یک جلسه مانده به شروع خوانش متن بیانیه گام دوم، إن شاء الله ایشان را به عنوان
#نویسنده این منشور پرمایه، ارزشمند و راهبردی معرفی خواهیم کرد، اما فقط برای شناختی بسیار اجمالی از ایشان ماجرای قول علامه عسگری دربارهی ایشان را یاد آور می شویم. «نقل به مضمون» حضرت آیت الله جاودان می فرمایند: استاد ما مرحوم علامه عسگری می فرمود که من همیشه نقشه و طرح پنجاه سال آینده را می کشم و پنجاه سال آینده را می بینم اما امام خامنه ای تا 100 سال آینده را می بیند و برای آن طرح و برنامه دارد. این سخن و عمق را زمانی متوجه می شویم که شخصیتی همچون علامه عسگری را بشناسیم، آنگاه عمق کلام ایشان مشخص می گردد. «برنامه کلمه، آیت الله جاودان»
🏷 علم دینی |
@elm_dini