#تفسیر_کوتاه_آیات_قرآن
بخش ششم🌻
إنني أنا الله لا إله إلا أنا فاعبدني و أقم الصلاة لذكرى(سوره طه آیه ۱۴): همانا من خدایم، هیچ معبودی جز من نیست پس مرا پرستش کن و برای یاد کردن من نماز برپادار.
🦋نکات تفسیری🦋
۱.نماز بهترین وسیله ی یاد خدا: انسان در زندگی خود باتوجه به عوامل غفلت زا نیاز به وسیله ای دارد که در فاصله های مختلف زمانی، خدا، رستاخیر و دعوت پیامبران و هدف آفرینش را به یاد او آورد واز غرق شدن در گرداب غفلت و بی خبری حفظ کند(أقم الصلاة لذكرى). نماز این وظیفه ی مهم را برعهده دارد. انسان صبحگاهان قبل از هرکاری سراغ نماز می رود. باز هنگامی که غرق کارهای روزانه شد ناگاه صدای مؤذن را می شنود. و به سراغ نماز می رود و اگر گردوغباری به قلب او نشسته آن را شست و شو می دهد.
۲.نماز راه وصول به نفس مطمئنه: این آیه فلسفه مهم نماز را یاد خدا می داند. آیه دیگری می فرماید: ألا بذكر الله تطمئن القلوب و در سوره فجر می خوانیم: يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي إلى ربك:ای نفس مطمئن به سوی پرورگارت بازگرد. بنابراین نماز راه رسیدن به نفس مطمئنه است.
۳.خضوع و عبادت مخصوص خدا: جمله(لا إله إلا أنا فاعبدني) کلمه ی توحید است که از نظر عبارت و لفظ، مترتب بر جمله(اننی أنا الله) چون حقیقتا هم مترتب بر آن است زیرا وقتی هر چیزی از خداوند آغاز شده و به وجود او منتهی است، پس دیگر جا ندارد جز او عبادت شود. پس او است معبود به حق و اله دیگری غیر او نیست.
۴.اهمیت نماز در میان عبادت ها: علت اینکه در جمله ی (و أقم الصلاة لذكرى) از میان انواع عبادات خصوص نماز را ذکر کرده بااینکه قبلا در عبارت(فاعبدنی) عبادت را به طور عموم ذکر کرده بود این است که هم اهمیت نماز را برساند و هم بفهماند که نماز از هر عملی که عبودیت را ممثل کند و ذکر خدا را به قالب درآورد آنچنان که روح در کالبد قرار گیرد بهتر است.
۵.سخن گفتن درخت: اینکه موسای کلیم از درختی(إنني أنا الله لا إله إلا أنا) را شنید معنایش این نیست که آن درخت خدا است(سبحان الله) بلکه معنای آن سلب انانیت از خود و اثبات الوهیت برای حق است. بدین معنا که درخت خود را نمی بیند و از خود سخن نمی گوید و گوینده نیز درخت نیست بلکه درخت آینه کلام حق است و در حقیقت خدا است که می گوید(إنني أنا الله).
آیینه کلام حق بودن نیز اختصاص به درخت ندارد. سراسر جهان منادی توحید الهی اند. همان طور که قرآن کریم می فرماید:و إن من شيء إلا يسبح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم إنه كان حليما غفورا(سوره اسرا آیه ۴۴)
۶.توحید و اقامه ی نماز: خداونددر آغاز سخن هیچ اشاره ای به وظایف سنگین سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی حضرت موسی(ع) نسبت به نظام فرعونی و جامعه بنی اسرائیلی نکرده است بلکه نخستین وظیفه ی او را (بعد از دعوت به توحید عبادی) اقامه نماز برای تحصیل یاد خدا قرار داد و پس از آن با فاصله ی ۱۰ آیه، سخن از حرکت به سوی فرعون طاغی و برنامه ی مبارزاتی به میان آورد: (اذهب إلى فرعون إنه طغى؛ به سوی فرعون برو که همانا او طغیان کرده است) پس اولین وظیفه ی بشر (اقامه نماز) و فلسفه آن نیز حاکم شدن یاد خدا بر جان انسان است.
🌿پیام ها🌿
۱.یگانگی خداوند و حقیقت نداشتن هیچ معبودی جز او، سرلوحه آموزه های وحی الهی است(إنني أنا الله لا إله إلا أنا)
۲.عبادت باید خالصانه باشد(فاعبدنی)
۳.توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادت ها است(فاعبدني و أقم الصلاة)
۴.هدف از اقامه ی نماز تنها رعایت قالب آن نیست بلکه توجه به خدا و با یاد او بودن است(و أقم الصلاة لذكرى)
۵. نماز در رأس برنامه های عملی شریعت های پیشین نیز بوده است(و أقم الصلاة لذكرى)
@entezar_farabi