پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۵} #امام_خمینی شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱] قال سماعة: فقلت: ج
{۶} شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۲] قوله - علیه السلام -: « فَقالَ الْجَهْلُ: یا رَبِّ! هَذا خَلْقٌ مِثْلِی ». دعوی مماثلت جهل با عقل ، چون دعوی اشرفیت ابلیس از آدم - علیه السلام - است که گفت: {خلقتنی من نار و خلقته من طین} به واسطه احتجاب آن از مقام عقل و خودبینی و خودپرستی و خودخواهی او است و معلوم است حجاب خودخواهی و خودبینی، از حجب غلیظه ای است که هر کس را که مبتلای به آن است از همه حقایق و درک تمام محسنات و کمالات غیر و مقبحات و نقایص خود باز می دارد. و این حجاب ، ارث ابلیس است ، و در هر کس قوت گیرد منسلک در ذریه ابلیس خواهد شد، گرچه به صورت و ولادت ملکیه، ولیده و ذریه آدم باشد، زیرا که میزان در عالم انسانیت و ملکوت، که شیئیت اشیاء به آن است، ولادت ملکوتیه است، چنانچه زاده ملکوتی، عیسی مسیح، فرموده است: {لن یلج ملکوت السماء من لم یولد مرتین} و این ولادت ثانویه که مبدا ولوج ملکوت اعلی است - که به ملکوت سماء از آن تعبیر شده - متوقف بر آن است که از این حجب که ارث ابلیس است، خارج و به حقایق اسماء که ارث آدم - علیه السلام - است، متحقق شود. و تحقق به حقایق جنود عقلیه از مقدمات تحقق به حقایق اسماء است. نقل از کتاب: شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی ادامه دارد