⭕ مخالفتها با طب اسلامی از کجا منشأ میگیرد؟
❌ چندی پیش آیتالله محقق داماد در همایشی با موضوع روایات طبی در دانشگاه امام صادق(ع) مدعی شد که "ما باید بدانیم شأن دین چه بوده است و پیامبران برای چه آمدهاند؟ نباید چنین حکمت والایی را تا حدی پایین بیاوریم که بگوییم چهچیزی برای معده خوب است!"، ایشان همچنین با استناد به یک روایت مجعول در مورد باروری درختان خرما، چنین نتیجه گرفته بود که "مردم در امور دنیای خود از پیامبر آگاهتر هستند! و پیامبر برای بیماری خودش هم به طبیبان مراجعه میکرده است!".
❎ دکتر مردانی، جراح و متخصص ارتوپدی در این باره میگوید:
یکی از مصیبتهای ما همین موارد است؛ این نشان میدهد که بعضی از علما بهدرستی از جایگاه امامت آگاه نیستند؛ باور نداشتن به اینکه پیامبر و ائمه علیهم السلام علم مطلق هستند از همان صدر اسلام هم نمود داشته است مثلاً ابنعباس که مفسر قرآن بود به امام حسین(ع) توصیه کرد که به جهاد نرود! یا کسی در ظهر عاشورا به امام حسین(ع) یادآوری کرد که "وقت نماز است!"، اغلب این تذکر را برای آن فرد، فضیلت میدانند در حالی که این امر از کممعرفتی است که به امام حسین(ع) که اصل نماز است، بگوییم وقت نماز است!
👈 مشکل ما این است که نسبت به اهلبیت دید سطحی داریم، بهنظرم برخی از این مدعیان برای امامشناسی باید بهطور مرتب زیارت جامعه کبیره را بخوانند؛ امامان محاط بر همه عالم هستند و عالم را در مشت خود دارند.
⛔ این که عدهای میگویند ائمه برای معالجه بیماری خود به طبیبان زمان خود رجوع میکردهاند. مصداق "اسرائیلیات" است که برای پایین آوردنشان امام معصوم(ع) مطرح میشود؛علم امامان معصوم، "علمالکتاب" است به این معنی که علم کل عالم هستی از ابتدا تا انتها در اختیار آنهاست؛ این تفکر شیعه نیست و در مذاهب غیرشیعه میگویند "پیامبر تنها در مسائل مربوط به قرآن، معصوم است و در بقیه موارد ممکن است اشتباه کند"!
✅ دکتر منتظر، کارشناس طب سنتی: جالب است کسانی که این موارد را مطرح میکنند حتی یک روایت غیرصحیح نیز برای اثبات ادعای خود ندارند.
⭕ از آیتالله محقق داماد سؤال شد که "آیا اگر سند روایات طبی اثبات شوند، میتوان یک مکتب طبی از آن استخراج کرد؟"، وی در پاسخ میگوید "این روایتها باید اول اجتهاد و بعد استنباط شوند و در ادامه در صورت تأیید، باید بررسی شود که ارزش دینی دارند یا خیر و در صورت تأیید این روایتها، نه از جایگاه رسالت و امامت بلکه باید بهعنوان تجارب شخصی و اطلاعات امام مطرح شوند!"، شگفتآور است که چنین فرد حوزوی، روایات طبی را تجربه شخصی پیامبر و امام میداند!
مجله طب اسلامی
@eslamteb