فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|شبکه ملی اطلاعات؛ راهبرد اساسی مقابله با حکمرانی بیگانگان در فضای مجازی
یافته های واقعی نشان می دهد شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارج پایه، ابزاری برای حکمرانی مالکان اینترنت در فضای مجازی کشورهای دنیا محسوب می شوند.
پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ شاید عده ای تصور کنند شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، صرفا ابزاری برای انتقال پیام و تسهیل امور ارتباطی کاربران باشند. اما واقعیت آن است که اینگونه فناوری ها، وسیله ای بر اعمال حکمرانی و حاکمیت شرکت ها و غول های اطلاعاتی – که عمدتا زیرنظر صهیونیست ها اداره می شوند - در سطوح ملی و بین المللی بر دولت ها و ملت های دنیا است.
در واقع شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها با ظرافت فراوانی، افکار، علایق و رفتار کاربران خود را مهندسی و اعمال حاکمیت می کنند. در این شیوه نوع ارتباطات و اطلاعات کاربران به گونه ای مهندسی می شود تا کاربران نتوانند به صفحات و افرادی که محتوای آنان مخالف اهداف استکبار جهانی است، ارتباط موثر برقرار کنند یا اینکه اطلاعات غیرواقعی در اختیار کاربران قرار داده شده و از دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز ممانعت به وجود می آید. دستاویز شرکت های صهیونیستی در این باره، قوانین و مقررات مصوب خودشان است.
جهت اثبات مدعا، مستنداتی ارائه می شود. یکی از پرکاربردترین روش های مرسوم در شبکه های اجتماعی بر مهندسی اطلاعات، حذف محتوای موثر انقلابی است. برخورد حذفی با نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی (اروپا و آمریکای شمالی)، حذف تیزر فیلم محمد رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم)، حذف صفحه اینستاگرام سیدحسن نصرالله، حذف صفحه فیس بوک بشار اسد، حذف ده ها صفحه حامی مقاومت فلسطین توسط فیس بوک، حذف محتوای مربوط به جریان مقاومت مثل محتوای شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری زاده، عماد مغنیه و غیره از جمله نمونه های فراوان این سبک مهندسی اطلاعات است. نکته حائز اهمیت آن است که حذف صفحات مربوط به محتواهای انقلابی در حالی است که بر خلاف قوانین تصریح شده در این سرویس ها، برخی صفحات، خصوصا صفحات مربوط به داعش، طالبان و غیره حذف نمی شود.
در این باره باید گفت مالکان اینترنت در راستای حکمرانی بر اینترنت، اطلاعات را آن گونه که می خواهند ترویج می کند. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام، کاربر لاجرم با محتوای غیر اخلاقی مواجه خواهد شد. تقریبا در صفحه ابتدایی جستجوی واژگان و بدون نوشتن حتی یک حرف، کاربر با تصویر غیر اخلاقی مواجه می شود. البته اینستاگرام به ارائه تصویر غیراخلاقی بسنده نکرده و بعضا محتوای مطلوب سیاسی، اجتماعی و حتی سبک زندگی خود را برای بازدید به کاربران پیشنهاد می دهد.
توئیتر نیز با سوء استفاده از قابلیت هشتگ و ترند، منویات خود را پیش می راند. جالب است بدانیم در حالی که محتوا قرار است توسط هشتگ در سراسر جهان منتشر شود، کاربران در برخی کشورها با جستجوی آن واژه در هشتک، هیچ محتوایی نمی بیند. از این روش به فیلتر حبابی تعبیر می شود.
شاید یکی از کاربردی ترین روش ها برای مهندسی افکار در یوتیوب، مدیریت لیست پیشنهادی است. غالب کاربران تصور می کنند هنگامی که واژه ای را در یوتیوب جستجو می کنند، این نرم افزاها فیلم ها را بر اساس تعداد بازدید، تاریخ بارگزاری، حروف الفبا، مدت زمان فیلم و شخصیت شناسی است. این تصورات هیچ یک صحیح نبوده و در میدان عمل، یوتیوب محتوا را به گونه خاصی که مدنظر خود است، می چیند. برای نمونه با جستجوی واژه اسلام در یوتیوب، با محتواهای غالبا ضد اسلامی مواجه می شویم. فیلم های پیشنهادی یوتیوب، بر اساس تعداد بازدید، تاریخ بارگزاری، مدت زمان فیلم و حروف الفبا چیده نشده است.
استکبار ستیزان