. . ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، نكته‌های 👇 ۱۶سوره_انفال 🌷 وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ 🌷 ترجمه 👇 و جز آنها كه كناره‌‏گیریشان براى ساز و برگ نبرد مجدّد، یا پیوستن به گروه دیگرى از مسلمانان باشد، هركس در روز جنگ پشت به دشمن كند، قطعاً مورد خشم خدا قرار مى‌‏گیرد و جایگاه او جهنّم است و چه بد سرانجامى است. 🌷نكته‌ها👇 «مُتحرّفاً»، خود را به كنار و اطراف كشیدن براى تغییر تاكتیك و خسته و گمراه كردن دشمن و سپس ضربه زدن به اوست و «متحیّزاً»، پیوستن و جاى گرفتن در كنار گروه دیگر است، آنگاه كه رزمنده احساس تنهایى و ناتوانى از مقابله كند. عبارتِ «باء بغضب»، به معناى هموار ساختن و تحمّل غضب است. در این آیه، براى فرار از جبهه كه حرام است، دو مورد استثنا ذكر شده است: یكى براى جا به جایى تاكتیكى «متحرّفاً»، دیگرى براى پیوستن به گروه دیگرى از مسلمانان و حمله‌‏ى دسته جمعى «مُتحیّزاً». البتّه در بعضى تفاسیر، موارد دیگرى هم ذكر شده است، مانند فرار براى اطلاع‏رسانى به مسلمانان، یا براى حفظ سنگر مهم‌‏تر و موقعیّت بهتر. [447] ولى این‌ها همه مصداق براى همان مورد اوّل است. فراریان از جبهه، مورد خشم و غضب خدا قرار دارند، «و مَن یولّهم... فقد باء بغضب من اللّه» و از جمله‌‏ى كسانى هستند كه در هر نماز از آنان برائت مى‌‏جوییم. «غیر المغضوب علیهم» البتّه این گناه، قابل توبه و بخشش است، به دلیل آیه‌‏ى «انّ الّذین تولّوا منكم یوم التقى الجَمعان انّما استزلّهم الشیطان ببعض ما كسبوا و لقد عفا اللّه عنهم» [448] 🌷 پی‌نوشت‌ها👇 447) تفسیر فى ظلال القرآن‏ 448) آل عمران، 155 تفسير نور 👆 ا ❣❣❣❣❣❣❣❣ 🤲 پروردگارا 🤲 خادمان ملت ایران را عزت بخش و تضییع کننده‌ی هر حقی از این ملت را در دنیا و آخرت خار و ذلیل گردان 💓اینجا 👇 https://t.me/etedal_naghd 👇👇👇 ا @etedalhamrah با حذف یا تغییر لینک